Projekt „Wirtualny świat – szanse i zagrożenia”, Poronin 08 – 17.06.2025

Celem projektu „Wirtualny świat – szanse i zagrożenia” jest wszechstronne wsparcie młodzieży w rozwijaniu świadomości oraz kompetencji niezbędnych do odpowiedzialnego korzystania z technologii, zwiększenie świadomości młodzieży na temat wpływu, jaki smartfony wywierają na ich zdrowie psychiczne oraz relacje społeczne.

W projekcie uczestniczyła dziesięcioosobowa grupa uczniów z naszej szkoły wraz z nauczycielką Panią Hanną Nielipińską, młodzież z Liceum Ogólnokształcącego im. T. Kościuszki z Bielska Podlaskiego oraz grupa z Gimnazjum im. Jana Śniadeckiego z miejscowości Soleczniki na Litwie.

Realizacja projektu odbyła się w Poroninie, pięknej miejscowości niedaleko Zakopanego, która oferuje jeden z najpiękniejszych widoków na Tatry.

W programie zajęć i warsztatów znalazły się następujące tematy:

  • „Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w nauce?”;
  • „Zrównoważony rozwój – wpływ UE na nasze codzienne życie”;
  • „Ja vs. 100 hejterów”;
  • „Tolerancja – dlaczego tak trudno ją zrozumieć?”;
  • „Programy UE dla młodych ludzi”.

Program projektu obejmował również atrakcyjne formy wypoczynku, m.in. wyprawy w góry po pięknych tatrzańskich szlakach (Morskie Oko i Wielki Kopieniec), spacer po Zakopanem. Podczas wieczorków polskiego i litewskiego zaprezentowane zostały kultura, historia, tradycje, tańce, smakołyki i ciekawostki o Polsce i Litwie. Każda z grup przedstawiła prezentację o swojej szkole.

Warsztaty, debaty, gry miejskie oraz inne formy edukacji poza wiedzą pokazały młodzieży, w jaki sposób dokonywać świadomych wyborów w zakresie korzystania z technologii. Uczniowie uczestnicząc w różnych formach aktywności, w międzynarodowych zespołach, mieli okazję rozwijać umiejętności krytycznego myślenia, analizy treści internetowych, a także komunikacji i współpracy. Zrozumienie zagrożeń związanych z nadmiernym korzystaniem ze smartfonów, jak również umiejętność krytycznej analizy treści internetowych przyczyniła się do poprawy ich dobrostanu psychicznego i jakości życia.

Każdy z uczestników projektu otrzymał certyfikat.

Po powrocie do szkoły młodzież zaprezentowała na forum szkoły relację z projektu.

Przejdź do treści