
„Zgroza w Dunwich i inne opowiadania” H.P. Lovecrafta to obszerny, bo liczący ponad 700 stron zbiór opowiadań. W jego skład wchodzi 15 różnych historii, które wprowadzają nas w zupełnie inny świat z mitycznymi stworzeniami. Może nie uwierzycie, ale te ponad 700 stron czyta się bardzo szybko.
Po przeczytaniu:
Zaczyna nas bardzo ciekawić świat legend miejskich. Nasza wyobraźnia staje się bogatsza. Chcemy przeczytać więcej opowieści H.P. Lovecrafta, a później… robimy sobie miesięczną przerwę od czytania, bo aż głowa boliJ i… czytamy dalej!
Michał z klasy IB LO

“Zdążyć przed Panem Bogiem” – Hanna Krall
Zaryzykuj… i przeczytaj 2022
“PAN BÓG JUŻ CHCE ZGASIĆ ŚWIECZKĘ A JA MUSZĘ SZYBKO OSŁONIĆ PŁOMIEŃ WYKORZYSTUJĄC JEGO CHWILOWĄ NIEUWAGĘ. NIECH SIĘ PALI CHOĆ TROCHĘ DŁUZEJ NIŻ ON BY SOBIE ŻYCZYŁ”
Szczerze polecam wszystkim i każdemu z osobna! To książka-reportaż ukazujący życie i śmierć Żydów w warszawskim getcie widziane oczami Marka Edelmana-lekarza. Książka ,,rysuje” postać tego człowieka nie tylko jako kardiochirurga ratującego życie, ale również tego, który zawsze chce zdążyć przed Panem Bogiem tam, gdzie pojawia się smierć, aby wynegocjować u Niego choćby ,,chwilę” ziemskiego życia.
Maja z klasy II B

“Wstyd” – Helen FitzGerald
Książka opowiada historię osiemnastoletniej Su, która podczas wakacyjnego wyjazdu zostaje uwikłana w przerażająco wstydliwą sytuację. Filmik z jej udziałem krąży w sieci, a Su znika. Wszyscy jej szukają, a ona wcale nie chce zostać znaleziona. Nawet więcej, sama chce kogoś odnaleźć. Czy jej się uda? Czy wszystkie problemy zostaną rozwiązane? Czy Su na nowo poskłada swoje życie? Możemy się o tym przekonać czytając książkę.
Marta z klasy IA LO

„Włam do mózgu” – Radek Kotarski
Jest to książka dla każdego. Szczególnie dla tych, którzy nie mają pomysłu, jak się uczyć lub wierzą, że kilkukrotne przeczytanie tego samego tekstu jest najlepszą metodą przyswajania informacji. Odpowiada na nurtujące pytania na temat uczenia się. Wyjaśnia m.in. po co musimy się uczyć oraz opisuje historię szkolnego systemu nauki i problemów wynikających z kodowania informacji. Oczywiście przedstawia również konkretne metody uczenia się z przykładami praktycznego ich zastosowania. Wszystko poparte jest badaniami.
Przeczytaj i zastosuj się do porad, a uwierzysz w swoje możliwości Bartek z klasy II C

“Wiedźmin” – Andrzej Sapkowski
“LEPIEJ ZALICZAĆ SIĘ DO NIEKTÓRYCH, NIŻ DO WSZYSTKICH”
Książki „Wiedźmin” są jedną z ważniejszych pozycji dla każdego fana fantasy. Podoba mi się poczucie humoru autora, które można wyczuć między wersami. Polecam tę serię wszystkim, nie tylko miłośnikom fantasy, lecz też interesującym się polityką oraz gierkami między władcami.
Igor z klasy I C

“Dziewczyna w walizce” – Raphael Montes
Co ma zrobić nieśmiały student medycyny imieniem Teo, gdy na jego drodze pojawia się Clarice- dziewczyna marzeń, która totalnie zawróciła mu w głowie? Piękna, towarzyska, szalona, ale… nie jest zainteresowana Teo. Co wymyśli zakochany do szaleństwa student, aby Clarice w końcu zwróciła na niego uwagę? O tym musicie przekonać się sami sięgając po powieść „Dziewczyna w walizce”, ale ostrzegam: może być trochę strasznie!
Marta z klasy IA LO

„W ciemnym, mrocznym lesie” – Ruth Ware
Książka z wątkiem kryminalnym, która buduje napięcie. Historia opowiadana z perspektywy Nory, londyńskiej pisarki, która w pewnym momencie otrzymuje maila z zaproszeniem na wieczór panieński przyjaciółki. Przyjaciółki, z którą nie miała kontaktu od dekady. Po wahaniach decyduje się na spędzenie weekendu w domku położonym w ciemnym lesie. Niewinna zabawa zamienia się dla Nory w mroczny powrót do przeszłości.
Domek na odludziu, niepokojący nastrój, toksyczna przyjaźń, mordercza zagadka… Kartki przewijają się same.
Bartek z klasy III B

„Szeptem” to pierwsza część bestsellerowej serii amerykańskiej pisarki Becki Fitzparick. Główni bohaterowie książki to 16-letnia Nora Grey i o kilka lat starszy Path. Ona- pilna, wrażliwa i ambitna. On- skryty, trzymający się na uboczu i mroczny przystojniak. Poznają się na lekcji biologii. Początkowo negatywnie do siebie nastawieni, z czasem zakochują się w sobie na zabój. W życiu Nory zaczynają dziać się rzeczy trudne do wytłumaczenia. Czyżby to Path skrywał jakąś tajemnicę? Okazuje się, że bohaterowie znaleźli się w środku bitwy, którą od wieków toczą Upadli z Nieśmiertelnymi.
„Szeptem” to intrygująca i trzymająca w napięciu do ostatniej chwili książka, która wciąga i zaskakuje. Uważam, że warto po nią sięgnąć, bo jest to doskonała powieść dla młodzieży.
Patrycja z klasy IC LO

Autorką książki pt. „Zanim się pojawiłeś” jest Jojo Moyes– brytyjska dziennikarka i pisarka. Na całym świecie sprzedano ponad 6 milionów egzemplarzy tej powieści.
„Zanim się pojawiłeś” to piękna, porywająca i zapierająca dech w piersiach powieść, która skradła moje serce swoją oryginalnością i poruszającą fabułą. Książka opowiada historię Willa, który jest człowiekiem biznesu, wiedzie poukładane, ale pełne adrenaliny życie z niesamowitą narzeczoną u swego boku. Jednak pewnego dnia w wyniku poważnego wypadku sielankowa egzystencja Willa diametralnie się zmienia… Wtedy pojawia się Lou- pokręcona, szalona i rozrywkowa dziewczyna. Czy obecność Lou wpłynie na życiowe decyzje Willa? Czy Lou stanie się dla niego na tyle ważna, by był w stanie zmienić swoje plany?
„Zanim się pojawiłeś” to książka, która pokazuje nam, że odwzajemniona miłość potrafi zdziałać cuda, potrafi dokonać niemożliwego. Uświadamia ona, że warto jest kochać i pozwalać na to, by ktoś nas kochał.
Wioleta z klasy IC LO

Trylogia „Kuzynki Kruszewskie” Andrzeja Pilipiuka, na którą składają się powieści: „Kuzynki”, „Księżniczka” i „Dziedziczki”, opowiada o trzech kobietach w różnym wieku. Jednak poprzez ich wygląd nie można stwierdzić, ile która ma lat. Dlaczego tak jest?… Tego dowiecie się czytając trylogię. Przeznaczenie splata drogi trzech w zasadzie obcych kobiet, które odkrywają, że mają ze sobą o wiele więcej wspólnego niż im się wydawało.
Cykl jest bardzo lekką lekturą, przy której nie można się nudzić. Jednak liczne przygody z bardzo sympatycznymi paniami, to tylko część historii, to tylko pozory. Warto odkryć, co się pod nimi kryje…
Anna z klasy IIIC LO

“Promyczek” – Kim Holden
Książka Kim Holden pt.“Promyczek” jest to bardzo wzruszająca i opowieść o młodej dziewczynie, która była w stanie pomóc wszystkim, ale nie sobie. Nastolatka po przejściach, sierota, po matce z uzależnieniami. Kiedy wreszcie odnajduje spokój (miłość i prawdziwych przyjaciół), choroba nie pomaga jej się tym cieszyć w stu procentach. Jak skończy się historia Kim? Czy miłość przezwycięży chorobę?
Zapraszam do przeczytania tej książki i rozważenia słodko-gorzkich smaków życia.
Patrycja z klasy I F

Lektury szkolne zazwyczaj są czytane ze sporą dozą niechęci. Wpływa na to ich kiepska kompatybilność ze współczesnymi oczekiwaniami młodych ludzi. “Prawiek i inne czasy” Olgi Tokarczuk to kolejna z “przymusowych” książek, która początkowo niczym mnie nie urzekła. Okładka egzemplarza wydanego przez Wydawnictwo Literackie w żaden sposób nie zachęcała do dobrowolnego wyboru tejże pozycji, podobnie jak entuzjastyczne opinie krytyków literackich zamieszczone na czwartej stronie okładki.
Książka rozpoczyna się od rozdziału “Czas Prawieku”, który początkowo mocno mnie zniechęcił do dalszej lektury. Mało rzeczywisty początek wzbudził skojarzenia z nielubianą przeze mnie literaturą fantastyczną. Z czasem treść utworu stawała się coraz bardziej przejrzysta i przystępna. W kolejnych rozdziałach poznajemy mieszkańców wsi Prawiek.
W czasie lektury czytelnik jest w stanie dostrzec nieuchronność przemijania, a dzięki umieszczeniu elementów nierzeczywistych może oderwać się od zwyczajnej codzienności Prawieku i przenieść się do jego bardziej tajemniczej, alternatywnej strony. Całość jest okraszona ciekawymi, oddziałującymi na zmysły opisami krajobrazu i ludzi. Pomimo sporej dawki sceptycyzmu, jaki mi towarzyszył podczas pierwszego kontaktu z tą książką, ostatecznie oceniam ją pozytywnie.
Wiktor z klasy III B

„Powód by oddychać”- Rebecca Donovan
Książka pt. “Powód by oddychać” to ujmująca, wciągająca i chwytająca za serce powieść. Jej główna bohaterka, niezwykle silna psychicznie i fizycznie dziewczyna, zmaga się z problemami, jakie dla wielu z nas nawet by się nie przyśniły. Czy pomimo wszystkich przeciwności losu będzie ona w stanie poddać się miłości, która nadeszła tak nieoczekiwanie? Czy będzie wystarczająco silna, aby zadbać o własne szczęście?
“Powód by oddychać” jest wyjątkową i pozytywnie zaskakującą książką. Porywa czytelnika i wypuszcza dopiero po poznaniu całej historii.
Wioleta z klasy III C

“Młodość. Wyznania nastolatków”- Linn Skaber
Książka ta to porażająco szczery obraz okresu dorastania, który powstał w wyniku rozmów przeprowadzonych przez autorkę z norweskimi nastolatkami. Dlatego warto, by sięgnęła po nią nie tylko młodzież, ale również dorośli. Dodatkowym walorem tej publikacji jest jej niezwykle estetyczne wydanie. Poszczególne opowiadania zostały opatrzone kolorowymi ilustracjami, które podczas lektury książki zapewniają również ucztę zmysłowi wzroku.

“Pianista” – Władysław Szpilman
Zaryzykuj… i przeczytaj 2022
“OD JUTRA BĘDĘ MUSIAŁ ZACZĄĆ NOWE ŻYCIE. JAK ZACZYNAĆ ŻYCIE, GDY MA SIĘ ZA SOBĄ TYLKO ŚMIERĆ? JAK CZERPAĆ SIŁĘ DO ŻYCIA ZE ŚMIERCI?” – Władysław Szpilman
“JEŚLI KTOŚ REPREZENTUJE POGLĄD: OJCZYZNA, DOBRA CZY ZŁA, ALE ZAWSZE MOJA, I DZIŚ NIE PRÓBUJE SIĘ NAWET NAD TYM ZASTANOWIĆ, JEST ZAKŁAMANY I TYM SAMYM NAS OŚMIESZA” – Wilm Hosenfeld
Uważam, że ,,Pianista” jest warty przeczytania, ponieważ pokazuje prawdziwą historię człowieka, który przeżył piekło wojny. Historia Władysława Szpilmana podnosi na duchu i pokazuje, że zawsze jest nadzieja oraz są ludzie, którzy w dobie okrucieństwa zrobią wiele, aby pomóc drugiemu człowiekowi.
Emilia z klasy III B

„Egzaminy bez spiny. Wiesz więcej i potrafisz więcej niż Ci się wydaje” – Elżbieta Zubrzycka
Wydawać by się mogło po tytule, że jest skierowana do maturzystów. Jednak każdy uczeń zaczynając od pierwszej klasy w końcu będzie maturzystą. Codziennie młodzież odczuwa stres związany z różnymi aspektami ich życia. Najwięcej martwią się o stopnie w szkole, swoją przyszłość, maturę. Książka „Egzaminy bez spiny” mówi o stresie związanym z nauką, ale traktuje go inaczej niż większość poradników.
W książce nie znajdziemy porad jak radzić sobie ze stresem samym w sobie, za to znajdziemy jak odczuwać go mniej, dzięki skutecznym metodom nauki, zapamiętywania, powtarzania. Jak zapanować nad czasem, żeby go jak najlepiej wykorzystać. Na dalszych stronach przeczytamy o tym jak przemieniać porażkę, błąd w sukces i jak wynieść z nich najlepszą naukę.
W myśl „nikt nie chwali to sam się pochwalę”, dużo dowiemy się także o motywowaniu samego siebie. Często spotykamy się z radami dorosłych, które podcinają nam skrzydła, nie wspierają nas, ale skutecznie karmią naszego wewnętrznego krytyka. Autorka pokazuje jak budować swoją wewnętrzną motywację do nauki a przez to wzmacniać poczucie własnej wartości. To wszystko da nam siłę do wspierania siebie, w formie, w której przyniesie to dla nas wiele korzyści. Pomocne w tym będzie określenie swojego rodzaju inteligencji oraz wiedza o tym, jak najlepiej wykorzystać jej potencjał do nauki i oczekiwanych wyników egzaminów.
Książka nie jest tylko zbiorem rad lub pomysłów, zawiera także ćwiczenia do pracy własnej. Tak jak podczas nauki matematyki potrzebujemy wykonać jak najwięcej zadań, tak samo zmiana myślenia, praca nad sobą składa się z ćwiczeń praktycznych. Na pewno po lekturze książki „Egzaminy bez spiny. Więcej wiesz i potrafisz więcej niż ci się wydaje” spokojniej i pewniej podejdziesz do egzaminów i sprawdzianów, które postawi przed Tobą życie.

,,Pan Wołodyjowski” – Henryk Sienkiewicz
Książkę, którą ostatnio przeczytałam to ,,Pan Wołodyjowski” – jest to ostatnia część trylogii Henryka Sienkiewicza. Książka opisuje historię Michała Wołodyjowskiego w czasie wojen Rzeczypospolitej z Imperium Osmańskim. Polecam przeczytać tę książkę, ponieważ nie brakuje tam ciekawych przeżyć. Historia jest dynamiczna i dużo się dzieje. Opowieść jest pełna żartów Zagłoby co sprawia, że w książce nie brakuje humoru. Dzięki opisom krajobrazów, możemy wyobrazić sobie jak wyglądała Polska w XVII wieku. W książce jest wiele zwrotów akcji, co wprowadza czytelnika w zaskoczenie. Zaletą książki jest fakt, że akcja toczy się w czasach historycznych i możemy wiele się dowiedzieć na temat życia codziennego w tamtym okresie.
Emilia z klasy II B

„Player one” Ernesta Cline’a opowiada o przyszłości, w której nastąpił światowy kryzys. W Ameryce ludzie głodują i zamarzają na ulicach. Osiemnastoletni Wade ucieka od rzeczywistości w wirtualny świat OASIS. Jest to nowej generacji Internet, wszechobecna symulacja, gdzie można być kim się chce i robić, co się chce- żyć, uczyć się i bawić. Twórcą OASIS jest geniusz multimilioner Halliday. W stworzonym przez siebie świecie zakodował on zagadki, które prowadzą do kolosalnej fortuny i absolutnej władzy. Miliony ludzi próbowały bezowocnie złamać kody, by zdobyć nagrodę. Nagle Wade odkrywa pierwszą zagadkę. Cały świat patrzy, tysiące przyłączają się do gry, także potężni wirtualni gracze, którzy aby wygrać, nie cofną się przed niczym. Posuną się nawet do morderstwa w prawdziwym świecie. Wade, aby przeżyć, musi wygrać, aby wygrać, musi zmierzyć się z prawdziwym światem, z którego tak chciał uciec. STAWKĄ JEST ŚWIAT. CELEM NAJWYŻSZA NAGRODA.
Przeczytaj „Playera one” – przeżyjesz niesamowitą przygodęJ
Przeczytaj, zanim obejrzysz film, który wkrótce wejdzie na ekrany kin!
Krzysztof z klasy III C

“November 9” – Colleen Hoover
„NIGDY NIE BĘDZIESZ W STANIE SIĘ ODNALEŹĆ, JEŚLI ZATRACISZ SIĘ W KIMŚ INNYM.”
Niesamowita powieść, która wciąga od samego początku i pozwala nam poznać piękno uczucia, które rodzi się między bohaterami. Tytuł powieści nie jest przypadkowy, gdyż 9 listopada jest kluczowym momentem dla obojga bohaterów. Ben wpada na pomysł, by przez kolejne pięć lat spotykali się w tym samym miejscu, w którym się poznali. Fallon przystaje na tę propozycję, a po wyjeździe dziewczyny ich kolejne spotkanie następuje za rok.
Sonia i Marta z klasy I B

„Utwory ,,Na krawędzi zawsze” i ,,Na krawędzi nigdy” są znakomitym przykładem książek pełnych namiętności, podróżowania i problemów życiowych, z którymi zmagają się główni bohaterowie. Historia dwójki tych młodych ludzi ukazała mi, na czym polega prawdziwa miłość, ale również uczucie, które może przyjść niespodziewanie, tak jak to było w przypadku głównej bohaterki Camryn Bennet. Jest ona zbyt przytłoczona swoją sytuacją życiową, a wciąż nawarstwiające się problemy wcale jej nie łagodzą. Młoda dziewczyna targana skrajnymi emocjami postanawia odmienić swój los i kupuje bilet autobusowy, by zwyczajnie uciec przed dotychczasowym życiem. W swojej podróży poznaje przystojnego chłopaka – Andrew, do którego początkowo odczuwa jedynie niechęć. Okazuje się, że i on znalazł się na życiowym zakręcie. Z czasem ta dwójka zaprzyjaźnia się i decyduje się wyruszyć we wspólną podróż. Podróż, która odmieni ich na zawsze. Stopniowo ich uczucie rozwija się, razem zmagają się z problemami. Uważam, że J.A. Redmerski – autorka tych dwóch hitów, napisała wspaniałą opowieść, dzięki czemu nie mogłam się oderwać od czytania, w pewnym momencie przeżywając to, co przeżywali bohaterowie. Jest w niej dużo humoru, np. gdy Camryn i Andrew spali pod gołym niebem i zaatakował ich wąż, a także zabawnych sytuacji, romantycznych scen czy wzruszających momentów. Po przeczytaniu obydwu części bardzo ważny stał się dla mnie cytat: ,,Mamy tylko jedno życie. Mamy jedną szansę, by życie było warte przeżycia.”. Bardzo polecam te książki i jestem pewna, że spodobają się one każdemu, kto lubi w wolnym czasie zatracić się w czytaniu”.
Sylwia z klasy III B

„Metro 2033” jest przypowieścią o postnuklearnej Moskwie, gdzie ci, którzy przeżyli kryją się przed promieniowaniem i nowymi formami życia w stołecznym metrze – największym schronie przeciwatomowym świata. Rozproszone grupki ludzi tworzą państwa-miasta na stacjach kolejki podziemnej, handlując, wojując i układając się między sobą. Bohater książki, Artem, aby ocalić swoją stację, jest zmuszony do wyprawy na drugi koniec metra, podczas której pokonuje liczne niebezpieczeństwa i poznaje nowe społeczności, które powstały po wojnie. Im dłużej szedł, im więcej poznawał światopoglądów, tym bardziej przekonywał się, że cała jego wyprawa jest pozbawiona sensu. W końcu staje przed wyborem: czy jest sens iść dalej?
Gorąco polecam serię „Metro” Dimitra Glukhovskiego, która ukazuje postapokaliptyczny świat i życie wewnątrz moskiewskiego metra. W tej serii każdy fan lektur takiego typu znajdzie coś dla siebie i zaczyta się w niej na długie godziny.
Krzysztof z klasy II A

“Love, Rosie” autorstwa irlandzkiej pisarki Cecelii Ahern napisana jest inaczej niż większość powieści. Historia bohaterki, którą jest tytułowa Rosie, opowiedziana jest w formie listów, które dziewczyna wymienia ze swoim wieloletnim przyjacielem Aleksem, przyjaciółką i rodziną. Książkę rozpoczyna wątek dziecięcej przyjaźni Rosie i Aleksa, następnie splot wydarzeń powoduje, że przyjaciele zostają rozdzieleni. Nieudolnie próbują ułożyć sobie życie, raz lepiej, a raz gorzej. Bardzo lubię wracać do tego tekstu, ponieważ ukazuje, że życie jest bardzo zaskakujące, czasami jeden wieczór potrafi na zawsze je odmienić. Inna forma powieści sprawia, że czyta się ją bardzo szybko.”
Magdalena z klasy III E

„Losing Hope” – Colleen Hoover
Piękna kontynuacja książki „Hopeless” tej samej autorki. Historia o miłości i trosce o drugiego człowieka. Uwielbiam tę część powieści, kiedy bohater stracił nadzieję, po czym zdołał ją odzyskać dzięki miłości swojego życia. Bardzo przyjemna lektura, od której trudno się oderwać. Jednym słowem – wciągająca książka.
Klaudia z klasy I C

“Pan Lodowego Ogrodu” Jarosława Grzędowicza opowiada o przyszłości, w której ludzie wysyłają ekspedycje na inne zamieszkałe planety. Kilkoro naukowców wyruszyło na planetę Midgaard i słuch o nich zaginął. Ekspedycja ratunkowa poprowadzona przez Vuko Drakkainena, i składająca się z Vuko Drakkainena, przybywa na Midgaard. Nasz główny bohater trafia na planetę, na której czas się zatrzymał jeszcze w średniowieczu i światem rządzą: męstwo, miłość i nienawiść.
PS W powieści pojawia się drugi narrator, ale nie mogę za wiele o nim powiedzieć, by nie zepsuć zabawy. Historia opowiedziana przez następcę Tygrysiego tronu jest jednak nie mniej interesująca. Życzę więc wszystkim zapalonym fanom dobrej fantastyki miłej lektury i wielu nieprzespanych nocy podczas czytania.
Dominik z klasy IIIC

„Ojciec chrzestny” – Mario Puzo
Zaryzykuj… i przeczytaj
„KTO BUDUJE NA LUDZKIM ZAUFANIU, BUDUJE NA PIASKU”
Polecam tą książkę, ponieważ ma bardzo ciekawą fabułę oraz jest dobrze napisana. Tematy zawarte w książce są bardzo aktualne, nie jest to tylko opowieść o mafii. Książka dla wielu może być inspirująca, ponieważ w ,,Ojcu chrzestnym” znajdziemy np. rady biznesowe. Myślę, że książka spodoba się wielu osobom.
Emilia z klasy II B

„Hopeless” – Colleen Hoover
„W NASZYM WYPADKU WSZYSTKO ODBYWA SIĘ NIESAMOWICIE NATURALNIE. MAM WRAŻENIE, JAKBYŚMY JUŻ KIEDYŚ SIĘ ZNALI, A TERAZ TYLKO PRÓBOWALI POZNAĆ SIĘ NA NOWO. CZY TO NIE DZIWNE?”
„Hopeless” opowiada o siedemnastoletniej Sky- dziewczynie, której uporząkowane i spokojne życie zmienia się wraz z poznaniem Deana Holdera- chłopaka, dzięki któremu poznaję prawdę o swojej trudnej przeszłości, i który pomaga jej poradzić sobie z problemami, które z tej przeszłości wynikają. Mimo, że książka porusza naprawdę trudne tematy, takie jak traumatyczne i trudne dzieciństwo czy strata bliskiej osoby, czytanie jej dostarczyło mi dużo rozrywki. Problemy głównych bohaterów, są przedstawione w bardzo zachęcający do czytania sposób i mieszają się z głównym wątkiem jakim jest relacja i uczucie rodzące się między głównymi bohaterami oraz jej skutki. Książka jest naprawdę warta przeczytania, czyta się ją szybko i wciąga już od pierwszej strony, a dzięki niej możemy poznać perspektywy osób, które muszą nauczyć się radzić sobie z przeszłością, na którą nie byli gotowi.
Oliwia z klasy I B

Książka “Gwiazd naszych wina” Johna Greena opowiada o szesnastoletniej Hazel, która choruje na raka. Dziewczyna nie chodzi do szkoły, nie żyje tak jak jej rówieśniczki, codziennie pokonuje ciężką drogę z butlą z tlenem u boku. Wiarę w siebie zyskuje dzięki grupie wsparcia, do której się zapisuje, tam również poznaje Augustusa, który jest w takiej samej sytuacji jak bohaterka. Bardzo lubię tę książkę, ponieważ uczy nas, że nie wszystko w życiu jest tak łatwe, jak nam się wydaje, ale oprócz przeciwności są momenty zaskakujące i pełne niespodzianek. Serdecznie polecam tę książkę!
Patrycja klasy III B

“Fight Club” – Chuck Palahniuk
Zaryzykuj… i przeczytaj
“IM NIŻEJ UPADNIESZ, TYM WYŻEJ WZLECISZ. IM DALEJ ODBIEGNIESZ, TYM BARDZIEJ BÓG BEDZIE CIĘ CHCIAŁ ZAWRÓCIĆ”
Książka jest świetnie i oryginalnie napisana, fabuła wciągająca oraz naprawdę ciekawa. Pozytywnie mnie zaskoczyła i nakłoniła do przemyśleń w paru kwestiach. Autor przedstawia dość nietuzinkową ideologię, której namiastkę widać w wybranym przeze mnie cytacie. Nie jest to książka dla każdego, ale sądzę, że wielu osobom przypadnie do gustu.
Katarzyna T. z klasy III A

„Dziewczyna z pociągu” – thriller psychologiczny brytyjskiej pisarki Pauli Hawkins
„Czytając tę książkę, przenosimy się w świat zagadek. Poznajemy historię Rachel – rozwódki i jak się później okazuje – alkoholiczki. Dziewczyna codziennie podróżuje tym samym pociągiem, który zatrzymuje się przed tym samym semaforem, dokładnie naprzeciwko szeregu domów, codziennie obserwuje życie młodego małżeństwa, wydaje jej się, ze zna je doskonale. Niby nic niezwykłego, a jednak, pewnego dnia nie dostrzega znajomej pary. Z Internetu dowiaduje się, że kobieta zaginęła. Rachel za wszelką cenę chce rozwiązać zagadkę jej zaginięcia. Czytając tę historię, sami możemy tworzyć własny scenariusz wydarzeń, szukać rozwiązania. Polecam tę książkę wszystkim miłośnikom kryminałów i nie tylko. Lektura do ostatniej strony trzyma w napięciu.”
Magdalena z klasy III E

„Duma i uprzedzenie” – Jane Austen
Zaryzykuj… i przeczytaj
„DUMA ZWIĄZANA JEST Z TYM, CO O SOBIE MYŚLIMY, PRÓŻNOŚĆ ZAŚ TYM, CO CHCIELIBYŚMY, ŻEBY INNI O NAS MYŚLELI”
Wspaniała książka. Piękna historia miłosna, cudowny język i ironiczny humor przenoszą w czasie. Polecam każdemu tę powieść jako niebanalną podróż po dziewiętnastowiecznej Anglii.
Katarzyna A. z klasy III A

„Domofon” Zygmunta Miłoszewskiego opowiada o młodym małżeństwie, które wprowadza się do swojego pierwszego mieszkania na warszawskim Bródnie. Mieszkanie to udało się kupić okazyjnie, wyjątkowo tanio. Niestety, już pierwszego dnia dzieje się coś strasznego. Na klatce schodowej znalezione zostają zwłoki ludzkie, ale to nie jedyna z makabrycznych i mrożących krew w żyłach niespodzianek. Okazuje się, że nikt nie może opuścić budynku, choć drzwi nie są zamknięte.
Czy bohaterom horroru uda się wydostać z bloku? Kto lub co kryje się za dziwnymi wydarzeniami? Kto żyje, a kto umarł? Na te i wiele innych pytań odpowiedź znajdziecie w powieści.
Bardzo polecam „Domofon” oraz inne książki Zygmunta Miłoszewskiego. Trzymają one do końca w napięciu, a z każdą stroną opowieść jest coraz ciekawsza.
Marta z klasy IA LO

,,CZERWONA KRÓLOWA” VICTORIA AVEYARD
Victoria Aveyard połączyła w swojej książce losy ludzi, które nie powinny się splatać. Mamy tutaj mnóstwo intryg, a bohaterowie dzielą się na lepszych, bo posiadających moce „srebrnokrwistych” i pozbawionych mocy „czerwonokrwistych”. Ale jest wyjątek. Główna bohaterka Mare Molly Barrow ma „gorszą” czerwoną krew, a mimo to posiada moc, o której nie śniło się nawet srebrnym „bogom” świata. Mare będzie wplątana do świata srebrnych, będzie musiała robić to, czego uprzywilejowani będą od niej oczekiwać. Jednak jej przeznaczeniem jest walka o sprawiedliwość, o którą tak trudno w jej świecie.
„Czerwona królowa” to książka dla wszystkich tych, którzy mają dość codziennej rutyny, oczekują od powieści wielu zwrotów akcji i braku słodkiego zakończenia. Jeśli lubisz takie klimaty, to sięgnij po tę książkę! Aleksandra z klasy IC LO

Może “Chata” Williama Paula Younga będzie listem skierowanym od Taty do Ciebie. Może takim jaki dostał Mack pewnego zimowego dnia? Może właśnie w ten sposób On próbuje się z Tobą skontaktować?
Nie. To nie jest kolejna zwykła, nudna książka o teologii. Ona wzrusza, zaskakuje nieoczekiwanymi zwrotami akcji, zaczyna się jak kryminał. W niezwykły sposób opisuje przyjacielską relacje Boga z człowiekiem, a przez to daje inne, nowe spojrzenie na ból, cierpienie i nienawiść.
Nie masz nic do stracenia, wręcz przeciwnie – możesz zyskać. Ja odwiedziłam już “Chatę”. A Ty? Zaryzykujesz?
Weronika z klasy IB

“Arabska żona” Tanyi Valko jest jedną z kilku książek, które tworzą całą serię. Czytałam wszystkie i z całą pewnością jeszcze nie raz do nich zajrzę. Pierwsza część, czyli właśnie „Arabska żona” opowiada o życiu kobiety, która po ślubie z Arabem zdecydowała się na wyjazd w jego rodzinne strony. Przedstawione są jej losy za granicą oraz relacje i stosunki między członkami rodziny męża. Seria porusza problemy związane z przemocą rodzinną, ucieczką do tzw. lepszego świata oraz wojnami, które są często spotykane w krajach arabskich. Z chęcią sięgam do tego typu książek, a szczególnie do dzieł Tanyi Valko, ponieważ już od dawna interesuję się poziomem życia kobiet w krajach arabskich. Historie kobiet przedstawione w książkach są tak ciekawe, że bardzo ciężko oderwać się od czytania. Z całego serca polecam wszystkim zarówno „Arabską żonę”, jak też wszystkie kolejne części. Jestem pewna, że nikt nie będzie żałował tego, że zdecydował się na przeczytanie przynajmniej pierwszej części, chociaż z doświadczenia wiem, że na jednej się nie skończy. Osobom, które zastanawiają się nad tym, czy przeczytać, mówię zdecydowanie, że nie ma powodu zwlekać. Polecam!
Karolina z klasy III B

Druga wojna światowa we Francji, na jej tle piękna opowieść o sile miłości, przebaczenia i poświęcenia. O odwadze, która rodzi się niespodziewanie, o woli przetrwania szczególnie w ekstremalnych warunkach. O wojnie, która zmienia każdego, która pokazuje jacy jesteśmy naprawdę. O wojnie, która weryfikuje poglądy, która zmusza do podejmowania trudnych decyzji. Dwie siostry – Vianne i Isabelle, dwa różne podejścia do tego, co należy robić w czasie wojny – dla siebie, swoich bliskich, Ojczyzny. Nastoletnia Isabelle, która przeżywa swoją pierwszą prawdziwą miłość, która bardzo ryzykuje działając w ruchu oporu. Vianne, która gotowa jest poświęcić wiele, by zapewnić bezpieczeństwo jedynej córce. Ich trudne relacje, ale również siostrzana miłość, która przezwycięża to, co je dzieli.
Zachęcam do przeczytania „Słowika”, opowieści zainspirowanej życiorysem Andree de Jongh, bojowniczki ruchu oporu. Sprzedana w milionach egzemplarzy na całym świecie, zachwyciła wiele czytelniczek. Sięgnijcie po nią, by się przekonać czy Was również będzie można zaliczyć do ich grona.

„Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” – Swietłana Aleksijewicz
Zaryzykuj… i przeczytaj 2022
“PO WOJNIE DŁUGO BAŁAM SIĘ NIEBA, BAŁAM SIĘ NAWET PODNIEŚĆ GŁOWĘ DO NIEBA. BAŁAM SIĘ ZOBACZYĆ ZAORANĄ ZIEMIĘ…”
Poruszająca książka białoruskiej noblistki 2015 w dziedzinie literatury. Historia II wojny światowej widziana, przeżyta i zapamiętana przez kobiety, zupełnie inna od oficjalnej „męskiej” historii. Opisana innymi słowami, przepełniona innymi uczuciami. Nie ma tam bohaterów- są po prostu ludzie…. „I cierpią tam nie tylko ludzie, ale także ziemia, ptaki, drzewa”.
Swietłana Aleksijewicz spotkała się ze wszystkimi bohaterkami swojej książki- sanitariuszkami i żołnierkami (bo kobiety w Armii Radzieckiej nie tylko opatrywały rany, ale były też kaemistkami, saperami, strzelcami wyborowymi, lotnikami, dowódcami obsługi dział przeciwlotniczych). Z rozmów z nimi, z ich wspomnień, a także z przemyśleń samej Autorki powstał ten wstrząsający dokument. Swietłana Aleksjiewicz chciała „ Napisać taką książkę o wojnie, żeby się niedobrze robiło na myśl o niej, żeby sama ta myśl była wstrętna. Szalona. Żeby nawet generałom zrobiło się niedobrze…”.
Czy jej się to udało?- przeczytaj i odpowiedz sob

„Jak przeprogramować nasz mózg. Przejmij kontrolę nad umysłem i przełam negatywne wzorce” – dr Joe Dispenza
Na początkowych stronach, poznajemy historię twórcy tej liczącej ponad 600 stron książki. Jest on wśród wielu wymienionych zawodów także chiropraktykiem. Cytując definicję wyszukaną w Internecie, dowiadujemy się, że „Chiropraktyka to metoda terapii manualnej, której korzenie sięgają starożytności. Jest jedną z dziedzin zaliczanych do kręgarstwa. Zajmuje się leczeniem kręgosłupa, jednak dzięki zabiegom z zakresu chiropraktyki pozbyć się także innych dolegliwości.” Dalej przekonujemy się wobec jakich dolegliwości wykorzystuje ją autor, ale nie jest to główna problematyka książki.
Jak można domyślić się po tytule, w środku znajdziemy bardzo wiele informacji o mózgu. Poznamy jego budowę, funkcje, co potrafi i do czego jest zdolny. Wyjaśnia nasze zachowania, myślenie oraz zmiany w jego budowanie na przestrzeni wieków oraz wpływ ewolucji.
Poparty badaniami poznajemy mechanizm powstawania uzależnień, zakochania, co dzieje się w naszym mózgu pod wpływem stresu. Dużo wiedzy możemy zdobyć o pamięci i wszystkiego co z nią związane.
Badacze coraz większą uwagę kierują w stronę płata czołowego, dlatego autor również poświęcił mu dużo miejsca. O co w nim chodzi? Za co odpowiada, czy nasi przodkowie go posiadali? Sami się przekonajcie.
Autor nie pozostawia czytelnika tylko w sferze nauki, liczne historie osób często znajomych lub bliskich autora potwierdzają tezy badaczy.
Ta książka jest kopalnią wiedzy o mózgu, jednak nie należy do najłatwiejszych i na pewno nie nadaje się na zimowy wieczór pod kocem z kakao. Żeby jak najwięcej z niej zrozumieć i zapamiętać potrzebny jest wypoczęty mózg.