„Czyste powietrze – LoKen jesteśmy na TAK!”

Warsztat 3Niska emisja – skutki dla środowiska – Warsztaty terenowe

Piętnastoosobowa grupa uczniów z profilu biologiczno – geograficznego (klasa III D) aktywnie uczestniczyła w zajęciach terenowych na terenie Nadleśnictwa Nurzec w ramach realizacji projektu „Czyste powietrze – LoKen jesteśmy na TAK!”. Był to trzeci i ostatni w tym roku warsztat projektowy.

Głównym celem realizacji zajęć pt. „Niska emisja – skutki dla środowiska” był wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie i środowisko naturalne, pogłębienie wiadomości na temat ekologicznych, społecznych i zdrowotnych funkcji ekosystemu lasu oraz nabycie umiejętności posługiwania się skalą porostową do określania stanu czystości powietrza.

Warsztaty składały się z dwóch części – prelekcji i zajęć w terenie. Pierwszą część przeprowadziła pani Katarzyna Marciszonek- pracownik Nadleśnictwa Nurzec, która wyjaśniła funkcje lasu oraz podkreśliła jego znaczenie w drodze  do zrównoważonego rozwoju.

Warsztaty terenowe odbyły się w Rezerwacie przyrody Grąd Radziwiłłowski. Uczniowie w trzyosobowych grupach prowadzili obserwację w terenie. Z metodą badań i obserwacji zapoznała ich nauczycielka geografii – pani Hanna Nielipińska.

Zadaniem uczestników było odszukanie na terenie rezerwatu okazów porostów, sfotografowanie, a następnie porównanie ich plechy ze skalą porostową i określenie na tej podstawie stopnia skażenia powietrza SO2. Młodzież z wielkim zaangażowaniem wyruszyła w teren i odszukała mnóstwo bardzo interesujących okazów porostów. Najciekawszym znaleziskiem była mąkla tarniowa i mąklik otrębiasty – są to porosty krzaczkowate występujące w V strefie.

Człowiek wdycha dziennie około 16 kg powietrza. To kilkakrotnie więcej niż wypija w tym czasie wody i spożywa żywności. Powietrze jest najważniejsze! Wnioski z badań: jesteś w miejscu o czystym, weź głęboki oddech, dbaj o lasy i szanuj dobra natury.

Podsumowanie wyników warsztatów, wymiana doświadczeń i żywa dyskusja o pięknie i tajnikach przyrody odbyły się podczas wspólnego posiłku – kiełbasek z ogniska oraz w budynku szkoły po powrocie z rezerwatu.

Przedsięwzięcie realizowane w ramach programu priorytetowego „Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”  z udziałem środków udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku: “Czyste powietrze – LoKen jesteśmy na TAK!” Nr 5929/23/B-EE/ECP-924/DEE

Warsztat 2 – Moje nawyki, a powietrza wyniki

W dniu 5 marca 2025 r. piętnastoosobowa grupa uczniów z klasy 3 D w ramach projektu „Czyste powietrze – LoKen jesteśmy na TAK!” uczestniczyła w II turze dwugodzinnych warsztatów. Głównym celem realizacji warsztatu pt. „Moje nawyki, a powietrza wyniki” było poznanie sposobów zmniejszania emisji zanieczyszczeń z różnych źródeł w gospodarstwie domowym, nabycie umiejętności świadomej konsumpcji zasobów naszej planety oraz badanie przez uczniów swojego śladu ekologicznego. Wykorzystanie zakupionych w ramach dofinansowania pomocy dydaktycznych, metody i formy pracy sprzyjały realizacji celów, rozbudzały wśród uczniów ciekawość poznawczą i trafne przemyślenia nad poruszanymi problemami.

Wstępem do zajęć był mini wykład z prezentacją na temat smogu, źródeł zanieczyszczeń powietrza w tym gospodarstw domowych, transportu i przedsiębiorstw.  Praca w grupach na podstawie kart pracy pozwoliła na omówienie związków między codziennymi nawykami a stanem jakości powietrza – w tym smogu oraz kształtowanie nawyków wpływających pośrednio i bezpośrednio na ograniczenie emisji. Kolejną częścią warsztatów było zapoznanie uczestników z pojęciem śladu środowiskowego i refleksja nad naszym indywidualnym wpływem na środowisko. Uczniowie indywidualnie wyliczyli swój ślad na podstawie e-kalkulatora śladu ekologicznego oraz zostali zachęceni do monitorowania własnego „odcisku stopy” w ciągu czterech tygodni. Warsztaty prowadziła nauczycielka geografii – pani Hanna Nielipińska.

Przedsięwzięcie realizowane w ramach programu priorytetowego „Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”  z udziałem środków udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku: “Czyste powietrze – LoKen jesteśmy na TAK!” Nr 5929/23/B-EE/ECP-924/DEE

Warsztat 1: Gdzie mieszka pył?

26 lutego 2025 r w szkole odbyły się pierwsze warsztaty w związku z realizacją zadań w ramach projektu „Czyste powietrze- LoKen jesteśmy na TAK!”. To cykl działań mających na celu zwrócenie uwagi naszych uczniów na problem zanieczyszczenia powietrza, spowodowany nieracjonalną działalnością człowieka. Grupą realizującą warsztaty w roku szkolnym 2024/2025 jest 15 uczniów z  klasy 3 D z rozszerzenia biologiczno – geograficznego. Głównym celem realizacji zajęć pt. „Gdzie mieszka pył?”  było przeprowadzenie doświadczeń dotyczących zanieczyszczeń powietrza osadzających się na budynkach w różnych lokalizacjach, ich obserwacje i wyciągnięcie wniosków dotyczących źródeł zanieczyszczeń powietrza.

Czym jest pył i gdzie w najbliższej okolicy może być go najmniej, a gdzie najwięcej i jak można to sprawdzić? Na te pytania uczestnicy zajęć znaleźli odpowiedzi w pierwszej części warsztatów podczas mini wykładu i pogadanki. Następnie, po zapoznaniu z przebiegiem eksperymentu uczniowie udali się w wytypowane miejsca w celu pobrania próbek (budynek szkoły, obiekty przy ruchliwej ulicy, obiekt zlokalizowany w pobliżu zadrzewionego terenu). Główną częścią warsztatów była obserwacja i analiza zebranego materiału.

Wyniki badań i obserwacje potwierdziły, że obszar, w którym znajduje się nasza szkoła jest przyjazny mieszkańcom ze względu na niski stopień zanieczyszczenia powietrza pyłami. Uczniowie zauważyli różnice w stopnia czystości powietrza w związku z niską emisją w miejscach obserwacji. Zwrócili również uwagę na zmiany źródeł ogrzewania budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej z „kopciuchów” na mniej emisyjne (gazowe) oraz wykorzystanie OZE.

Metody i formy pracy oraz wykorzystanie zakupionych w ramach dofinansowania pomocy dydaktycznych sprzyjały realizacji celów, rozbudzały wśród uczniów ciekawość poznawczą i skłaniały do przemyśleń nad poruszanymi problemami. Warsztaty prowadziła nauczycielka geografii – pani Hanna Nielipińska.

Przedsięwzięcie realizowane w ramach programu priorytetowego „Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”  z udziałem środków udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku: “Czyste powietrze – LoKen jesteśmy na TAK!” Nr 5929/23/B-EE/ECP-924/DEE

Przejdź do treści