accessible

Szkolny Konkurs Ortograficzny

 

Szkolny Konkurs Ortograficzny 2020


9 marca 2020r. w naszej szkole odbył się tegoroczny Szkolny Konkurs Ortograficzny z języka polskiego. Wzięło w nim udział łącznie 14 uczniów, zarówno z klas pierwszych, drugich, jak i trzecich. Tekst dyktanda do najprostszych nie należał. Należało poradzić sobie w nim m.in. z takimi zdaniami: „Ledwo wpadł w objęcia Morfeusza, a już ujrzał chór hurys hurmą piejący w churale niby-chorały” czy „Zmorzony (a jeszcze przed półgodziną superrześki) po ponadtrzyićwierćgodzinnej przebieżce haski hodowca psów husky, pół charcząc, pół rzężąc, padł zmożony snem na przyprószoną okruszkami biało prążkowaną megakarimatę rozłożoną na gołoborze przy białokwietnej, obfitej rzeżusze”. Żadnemu z piszących dyktando uczniów nie udało się go napisać bezbłędnie. Wyłoniliśmy jednak tych, którzy popełniając najmniej błędów, jednocześnie stali się zwycięzcami Szkolnego Konkursu Ortograficznego 2020. I tak: I miejsce zajęła uczennica klasy IIIA, Magda Dubiec, na II miejscu znalazł się uczeń z klasy IG, Aleksander Goblet, zaś miejsce III przypadło również tegorocznej maturzystce z klasy IIIA, Dominice Klimaszewskiej. Zwycięzcom gratulujemy, a wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w ortograficznej rywalizacji.

 

Szkolny Konkurs Ortograficzny 2019

ortograficzny2019

Zbliża się 21 marca, a wraz z nim kolejne Podlaskie Mistrzostwa w Ortografii w Białymstoku. Od lat udział w tych zmaganiach biorą również przedstawiciele naszej społeczności. Wybór reprezentanta zwyczajowo odbywa się w drodze szkolnych eliminacji. 12 marca odbył się Szkolny Konkurs Ortograficzny, do którego przystąpiło 11 uczniów. Tekst dyktanda mocno naszpikowany był niecodziennym słownictwem (np. Dolnołużyczanin z Chociebuża, eks-Afganka, niby-hażanin, bosch czy husqvarna), dlatego nikomu nie udało się napisać go bezbłędnie. Najlepiej poradziła sobie z nim, popełniając jednocześnie najmniejszą liczbę błędów, uczennica klasy IA – Aleksandra Oleksiuk. To ona 21 marca zmierzy się z dyktandem w jubileuszowych, bo XX Podlaskich Mistrzostwach w Ortografii.

Miejsce drugie w Szkolnym Konkursie Ortograficznym zajął Bartłomiej Pociecha z kl. IA, zaś miejsce trzecie Natalia Duda z klasy IIB. Zwycięzcom gratulujemy, a wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział. Do kolejnych zmagań z językiem polskim zapraszamy w przyszłym roku.

 

Szkolny Konkurs Ortograficzny 2018

 

Szkolne eliminacje do XIX Podlaskich Mistrzostw w Ortografii mamy już za sobą. Wzięło w nich udział 9 uczniów. Podobnie jak w latach poprzednich dyktando nie było łatwe, dlatego też żadnemu z uczestników nie udało się napisać go bezbłędnie. Najmniej błędów znalazło się w tekście napisanym przez Weronikę Stypułkowską, uczennicę klasy IA, i to ona będzie reprezentowała naszą szkołę w finale tegorocznych mistrzostw, które tradycyjnie odbędą się 21 marca w Białymstoku. Drugie miejsce zajęła również uczennica klasy IA, Dominika Klimaszewska, zaś trzecie miejsce przypadło tegorocznej maturzystce z klasy IIIC, Wiolecie Koc. Wszystkim uczestnikom dziękujemy i zapraszamy za rok.

 

Szkolny Konkurs Ortograficzny 2017

W ubiegłym tygodniu w naszej szkole odbyły się szkolne eliminacje do XVIII Podlaskich Mistrzostw w Ortografii. Wzięło w nich udział 15 uczniów. Niestety, nie było osoby, która napisałaby dyktando bezbłędnie. Najmniej błędów popełniła i tym samym wygrała te zmagania uczennica klasy IIC, Magdalena Bobrowicz i to ona 21 marca będzie reprezentowała naszą szkołę w finale w Białymstoku. Miejsce drugie zajął uczeń z klasy IB, Wiktor Daciuk, zaś miejsce trzecie przypadło Wiktorii Czeczuk, również z klasy IB. Zwycięzcom gratulujemy, a wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział i zapraszamy do rywalizacji w kolejnych edycjach konkursu.

 

Szkolny Konkurs Ortograficzny 2016

Znamy już jego wyniki. W tym roku swoich sił w zmaganiach z zawiłościami ortografii języka polskiego postanowiło spróbować 13 uczniów. Dyktando do najprostszych nie należało, dlatego też żadnemu z uczestników konkursu nie udało się napisać go bezbłędnie. Problemy sprawiały m.in. takie sformułowania jak: „wuj Helmut z Kartuz, pół-Kaszub, pół-Niemiec”, „chyża niczym chart babcia hazardzistka”, „bodajbyś sczezł półinteligencie”, „conocny śpiew kszyków, które siedziały przy soczystozielonych liściach rzewieni”, „hołubić arcymistrza”, „huncwot”, „hultaj” czy „quasi-nauka”.

Podobnie jak w roku poprzednim najmniej błędów popełniła, tym samym wygrywając szkolne zmagania z ortografią, Natalia Orłowska – uczennica klasy IIID i to ona będzie reprezentowała szkołę w Podlaskich Mistrzostwach w Ortografii w Białymstoku. Miejsce drugie zajęła Magdalena Bobrowicz, uczennica klasy IC, zaś miejsce trzecie Kuba Sznajder – uczeń klasy IIB. Zwycięzcom gratulujemy, zaś wszystkim piszącym dyktando dziękujemy za udział i zapraszamy za rok.

 

Szkolny Konkurs Ortograficzny 2015

Wyniki Szkolnego Konkursu Ortograficznego, który odbył się w naszej szkole w środę, 25 lutego.

Wzięło w nim udział 19 uczniów. I choć jak mówili sami zainteresowani dyktando było łatwiejsze niż w roku ubiegłym, to jednak żaden z uczniów nie napisał go bezbłędnie. Słowa takie jak „wniwecz”, „przedzierzgnąć się”, „w okamgnieniu” czy „czterdziestopięcioipółletni” sprawiły trudności niemal wszystkim. Najmniej błędów popełniła, a tym samym wygrała szkolne potyczki z ortografią, Natalia Orłowska, uczennica klasy IID. I to ona w tym roku spróbuje swoich sił w Podlaskich Mistrzostwach w Ortografii w Białymstoku.

 

Szkolny Konkurs Ortograficzny 2014

W piątek, 21 lutego, w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w naszej szkole odbył się konkurs ortograficzny. Były to szkolne eliminacje do XV Podlaskich Mistrzostw w Ortografii, które odbędą się 21 marca w Białymstoku. 23 uczniów zmierzyło się z niełatwym dyktandem eliminacyjnym następującej treści:

W dżdżyste, wietrzne popołudnie długonogi dżentelmen, zażywny rudawy blondyn w płaszczu typu dyplomatka, z aktówką w zanadrzu, chyżym truchtem przemierzał chaszcze poszukując stałego punktu na grząskim gruncie.Z rzadka pokrzykiwała białorzytka, niósł się chóralny rzegot oburzonych, bo świeżo przebudzonych żab, gżegżółka przemierzała podniebne przestworza. Z obrzydzeniem wyszczerzając się, mężczyzna namierzył trzy pstre przepiórzyce chaotycznie podążające wzdłuż krzewów ostrężyn, zdziczałych porzeczek i przeróżnych chwastów dorzecza strumyka, popularnie zwanego wśród autochtonów Smródką - i podążył za nimi. Duszę naszego bohatera, zresztą białostoczanina z dziada pradziada, drążył kategoryczny imperatyw nakazujący mu przeć naprzód i w dal. Wzwyż wzlecieć nie mógł, gdyż krzepko trzymało go grząskie podłoże. Strudzony okrutnie otrząsał schludne dotąd buty splugawione rozmiażdżonymi dżdżownicami i z cicha wyrzekał: „Jakiż to bies mnie podkusił, żeby na występ koedukacyjnego zespołu Koła Gospodyń Wiejskich z Obrzydłówka koło Narewki przebiec na skróty? Nie mógłbym na przykład potruchtać trotuarem ze świeżo położonego polbruku? Przełożony wypożyczyłby mi przecież służbową limuzynę marki Polonez i zajechałbym jak przedwojenny hrabia lub pracownik budżetówki przed obmierzły budynek Gminnego Domu Kultury. Naprawdę to horrendalne, żeby narażać mnie na taki dyskomfort! Ja, hardrockowiec, mam robić reportaż o przyśpiewkach typu: „hej ho! wiśta wio!” czy innych uciekających przepióreczkach! W holu tego przybytku kultury powitał mnie rzucający się w oczy napis „Oskar Kolberg”. „Eureka!” – krzyknąłem w duchu. Momentalnie przestałem się czuć jak Marsjanin lub przypadkowy turysta krakowiak rzucony niemal na kraj kniei. Kolberg… – to przecież ten sławny dziewiętnastowieczny badacz naszej ludowej, narodowej kultury, który „ocalał od zapomnienia…”! Po niedługim czasie opuszczałem to miejsce w zgoła innym nastroju, nucąc z cicha: „Używaj Ruzienko, świata, póki jeszcze młode lata…”.

Zwyciężczynią tego dyktanda, z najmniejszą liczbą błędów ortograficznych i interpunkcyjnych, została Aleksandra Nikitorowicz z klasy IIIC. Poniżej prezentujemy listę wszystkich uczestników w kolejności zajmowanych miejsc.

1. Aleksandra Nikitorowicz III C

2. Luiza Bergcholc IIB

3. Blanka Niechoda IIC

4. Mateusz Niemyński IIIC

5. Paulina Szeryńska IE

6. Natalia Orłowska ID

7. Dominika Wilińska IIIF

8. Bartosz Głowacz IC

9. Rafał Oleksiuk IIID

10. Paweł Tereszkiewicz IC

11. Karolina Pielach IIB

12. Nikola Poniatowska IB

13. Dominika Panasiuk ID

14. Natalia Dudicz IE

15. Fryderyk Liana IIE

16. Kinga Koziak IE

17. Magdalena Kowalczuk IE

18. Karolina Karwacka IB

19. Samanta Zalewska IIIF

20. Karolina Wińska IB

21. Krzysztof Brzeziński IB

22. Jakub Sidorowicz ID

23. Patryk Szwejkus IB

 

Szkolny Konkurs Ortograficzny 2013

We czwartek, 7 marca, w naszej szkole odbyła się tegoroczna edycja Szkolnego Konkursu Ortograficznego. Do udziału zgłosiło się 21 uczniów,którzy tym razem usiłowali bezbłędnie napisać tekst następującej treści:

Czymże ja jestem? Jestem trzydziestoipółletnim Podlasiakiem z rzednącymi włosami, użądlonym przez pszczołę, uprawiającym plagiat wytwórcą płótna, w wolnych chwilach bawiącym się hebanową dwururką i tworzącym ciemnozielone esy-floresy. Nieraz myślę, że Tuwim miał rację, gdy pisał: „Od andrusów, dryndziarzy powinienem się uczyć, gwizdać, kląć, pohukiwać na psiakrew i psiamać!” Nie należę do mazgai. Jednak nie raz, ale wiele razy czuję się jak maminsynek, który nie potrafi huknąć, puknąć, ani nawet okiem mrugnąć. Zawsze unikam chryi. Złorzeczyć też nie umiem, tylko patrzę tym powłóczystym spojrzeniem na pejzaż przed oknem, gdzie w kniei rośnie wśród chwastów rzeżucha i powój powiązany powrósłem. Moim wujem jest eksżołnierz, ultraagent wywiadu. Tymczasem ja boję się nawet większego stuku-puku.

Ach, żeby tak jakiś prestidigitator czarodziejską różdżką odmienił moje arcyspokojne życie! Żebym tak chociaż talentem zbliżył się do Lutosławskiego! Pisałbym interludia i intermezza dla filharmonii oraz pieśni dla szansonistek, na przykład „Małą suitę”. Chciałbym też nagrać płytę długogrającą. Kupiliby ją nie tylko wszyscy białostoczanie, ale może nawet warszawiacy i Pomorzanie. Tymczasem mija mój przeszło roczny kurs muzyczny, a ja nie znam ani nuty, ani nawet batuty nie potrafię utrzymać.

Muszę chyba za prawdziwą pracę się wziąć, bo inaczej chyba sczeznę. Może zostanę ćwierćinteligentem z zarządu naszego szpitala, gdzie witalni, hoży doktorzy patrzą z politowaniem, jak chorzy pacjenci cierpią na moczówkę? A może zasłynę jako ślusarz, który skuwką i zasuwką zatrzaśnie każde drzwi i naprawi żeleźniaki? Chyba już raczej zostanę wędkarzem i na harpun złowię halibuta. Hi, hi, ale będzie heca!

Zwycięzcą tegorocznych zmagań z polską ortografią został Rafał Oleksiuk, uczeń klasy IID. 21 marca będzie on reprezentowała naszą szkołę w XIV Podlaskich Mistrzostwach w Ortografii w Białymstoku.

Poniżej prezentujemy listę wszystkich uczestników w kolejności zajmowanych miejsc.

1. Rafał Oleksiuk – IID

2. Michalina Iga Boguszewska – IIA

3. Marta Boguszewska – IIIB

4. Patryk Ejsmont – IID

5. Dominika Wilińska – IIF

6. Martyna Kryńska – IC

7. Aleksandra Nikitorowicz – IIC

8. Anna Pozorek – IID

9. Anna Krawczuk – IB

10. Anna Maria Moczulska – IIB

11. Marta Przesmycka – IIB

12. Izabela Madejska – IIB

13. Paulina Boratyńska – ID

14. Urszula Anna Jabłonowska – IIB

15. Karolina Kryńska – ID

16. Aleksandra Dmitruk – IIF

17. Tomasz Skowroński – IID

18. Jakub Buchowiec – IB

19. Anita Pura – IIC

20. Michał Olszewski – ID

21. Urszula Chechłowska – IIB

Wyniki Szkolnego Konkursu Ortograficznego 2012

W piątek, 2 marca, 2012r. w naszej szkole miała miejsce tegoroczna edycja Szkolnego Konkursu Ortograficznego. Do udziału w konkursie zgłosiło się 19 uczniów, którzy musieli sobie poradzić z tekstem następującej treści:

Pośrodku rynku, naprzeciw spiżowej statui w późnopopołudniowym słońcu rozstawił pulpit z nutami długowłosy, lecz jasnowąsy eksbokser, zeszłoroczny wicemistrz wagi lekkopółśredniej, aktualnie altowiolista amator, i jął rzępolić neobarokowe scherzo. Znienacka do niby-artysty dołączył, krzesząc hołubce, półtuzin śniadolicych, krzepkich dziewoi. Rozwścieczyło to nowo wybranego wójta, z zawodu radiooficera: „Co to za hałastra?! Cóż to za śpiewogra! Ożeż ty, hultaju, drapichruście!” – zrugał rzępołę, a danserkom wygrażał: „Złoić by wam skórę, a, dalibóg, zrzedłyby wam miny i nie broiłybyście już!”. Naraz rześki sześćdziesięciopięciolatek rzekł do poirytowanego chłopka-roztropka:

– Oho ho! Nasz ciemiężca nie w humorze. Jakżeżby mogło być inaczej? Pohuśtałbyś się, chłopie, na hamaku, posłuchałbyś świergolenia jerzyków, pokontemplowałbyś kocimiętkę, poleniuchowałbyś ociupinkę albo pohasałbyś roznegliżowany wokół klombu – a wnet byś spojrzał przychylniej na te podfruwajki.

–A jużci! Prędzej bym sobie palnął z dwururki, niżbym pozwolił na nicnierobienie! Tylko samodyscyplina ratuje nas przed stępieniem! Tej idei hołdował mój prapradziad, wynalazca ultraenergooszczędnego tłuszczomierza.

– A nie zrzędźże już! – oburzył się adwersarz. – Nurzaj się w muzyce, by zapaść w błogostan… – zaczął perorować i wnet ujrzał, jak urzędnik, rad nierad, puścił się w pląsy z minigirlsbandem (autorka dyktanda: dr Katarzyna Kłosińska, UW).

Zwyciężczynią szkolnych zmagań ortograficznych została Michalina Iga Boguszewska, uczennica klasy IF. 21 marca będzie on reprezentowała naszą szkołę w Podlaskich Mistrzostwach w Ortografii w Białymstoku.

Poniżej prezentujemy 3 pierwsze miejsca w szkole:

1. Michalina Iga Boguszewska – IF

2. Dominika Wilińska – IF

3. Tomasz Kapelka – IID

 

Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za udział w konkursie i zapraszamy do zmierzenia się z polską ortografią za rok.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

11 marca, 2011r. w piątek, w naszej szkole odbył się Szkolny Konkurs Ortograficzny. Do udziału zgłosiło się 17 uczniów, którzy próbowali poradzić sobie z nie zawsze łatwą polszczyzną. Uczestnicy usiłowali sprostać poniższemu tekstowi, którego autorem jest prof. Andrzej Markowski.

„Pierzasta piegża pospołu ze zszarzałym niedźwiedziem zażerała quasi-rostbef z rzeżuchy. Przygotowywała wprawdzie zawczasu risotto na półmiękko, jednakże ryż z Peweksu, na przekór jej półgłośnym abrakadabrom, mamrotanym nad ogniem, nie chciał się uwarzyć. "Chybaby trzeba było baby-jagi, żeby dobrze go przyrządzić" - usprawiedliwiała się przed supermisiem. "Możeszli skonsumować ze mną co innego?" - "Ależ jedzmyż byle co" - odburknął tenże i rad nierad zanurzył łapę w papkowate paskudztwo. "Pfuj" - krzyknął znienacka i wyciągnął z brei szerokolistny lwipyszczek unurzany w niby-sosie. Po prawdzie nie spodziewał się tu ekstrapotraw, ale żeby aż taka ohyda! Ta piegża była widać nieobyta towarzysko, gdyż nie wyglądała na skonfundowaną. Siedziała vis-a-vis, mrużyła oczka, a włożona tył na przód minisuknia z tafty z mufką nadawała jej ze wszech miar śmieszny wygląd. Naraz z wpółotwartego gramofonu popłynęły dźwięki fokstrota. "Zatańcz ze mną" - prosiły bladoniebieskie oczy gospodyni. Jednakże wychodźca z ostępów kniei nie miał ochoty na takie figle-migle. Umknął wzrokiem w naprzemianległy kąt pokoju i mruknął, że doprawdy ma ekstrapilną pracę na przyprószonej polance. "Darzbór" - szepnęła mu cichutko nieutulona w żalu piegża, widząc, jak odchodzi gdzieś daleko, donikąd”.

Sprawdzając dyktanda organizatorzy wzięli pod uwagę zarówno błędy ortograficzne, jak i interpunkcyjne. Poniżej - nazwiska 3 najlepszych  uczniów w szkole:

 

Miejsce I – Dominika Homanowska, IIA

Miejsce II – Tomasz Kapelka, ID

Miejsce III – Agata Bartoszewicz, IIE

 

Zwyciężczyni szkolnego etapu będzie reprezentować szkołę w XII edycji Podlaskich Mistrzostwa w Ortografii w Białymstoku.