REGULAMIN WYCIECZEK SZKOLNYCH ZESPOŁU SZKÓŁ w SIEMIATYCZACH
PODSTAWA PRAWNA
Podstawę opracowania regulaminu stanowią przepisy prawne zawarte w:
- Rozporządzeniu MENiS z dn. 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. (Dz. U. z 2001, Nr 135)
- Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz.67),
- Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne ( Dz. U.1997 Nr 57, poz.358)
- Rozporządzeniu MENiS z dn. 31 grudnia 2002 r. r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.”(Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69)
- Ustawie z dn. 29 sierpnia 1997 r. „O usługach turystycznych.”(Dz. U. 1997 nr 158 poz.1043)
- Ustawie z dn. 20 czerwca 1997 r. „Prawo o ruchu drogowym.”(Dz. U. 1997 nr 98 poz.602)
- Zasady ogólne
- Wycieczki i inne formy turystyki są integralną formą działalności wychowawczej szkoły.
- Organizowanie przez szkołę krajoznawstwa i turystyki ma na celu:
- poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
- poznawanie kultury i języka innych państw,
- poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego,
- wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
- upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
- podnoszenie sprawności fizycznej,
- upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
- przeciwdziałanie patologii społecznej,
- poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Krajoznawstwo i turystyka szkolna może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
- Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych:
- w wycieczkach turystyczno- krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie w stosunku, do których istnieją przeciwwskazania lekarskie,
- uczniowie niepełnosprawni, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach i imprezach, a organizatorzy tych wycieczek i imprez powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
- Za nieprzestrzeganie przez uczniów regulaminu wycieczek szkolnych i wynikające z tego szkody materialne odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice.
- Rodzaje wycieczek.
- Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach:
- wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych;
- wycieczki krajoznawczo – turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych;
- imprezy krajoznawczo – turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje;
- imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem; zloty, rajdy, wycieczki rowerowe;
- imprezy wyjazdowe- związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, warsztaty ekologiczne,
- wycieczki i imprezy zagraniczne - zgodę na zorganizowanie tego typu wycieczki lub imprezy wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Zawiadomienie to zawiera w szczególności:
- nazwę kraju,
- czas pobytu,
- program pobytu,
- imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów,
- listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku oraz PESEL
- obowiązkowe ubezpieczenie zagraniczne
- Organizację wycieczek zagranicznych regulują odrębne przepisy.
- Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach:
- Organizacja wycieczek i imprez
- Osobą odpowiedzialną za organizację oraz za prawidłowy i bezpieczny przebieg wycieczki jest kierownik wycieczki, a zgodę na jej przeprowadzenie wyraża wicedyrektor ds wychowawczych.
- Terminy zgłaszania do wicedyrektora ds. wychowawczych zamiaru zorganizowania wycieczki:
- wycieczka z uczniami w obrębie tej samej miejscowości powinna być zgłaszana do wicedyrektora najpóźniej w dniu ją poprzedzającym, fakt wyjścia należy odnotować w „Zeszycie wyjść” oraz dzienniku lekcyjnym;
- wycieczka jednodniowa – dwa tygodniem przed jej planowanym terminem;
- wycieczka dłuższa- miesiąc przed jej planowanym terminem.
W szczególnych przypadkach po uzyskaniu zgody dyrekcji terminy te mogą ulec zmianie.
- Kierownik wycieczki jednodniowej lub dłuższej zobowiązany jest do pisemnego powiadomienia rodziców/opiekunów o terminie, przebiegu, kosztach wycieczki oraz ewentualnych warunkach zakwaterowania najpóźniej 2 tygodnie przed jej terminem. W przypadku wyjazdów zagranicznych – 4 tygodnie przed wyjazdem.
- Kierownik wycieczki przedstawia do zatwierdzenia wicedyrektorowi kompletną dokumentację wycieczki ( nie dotyczy to wyjść miejscowych):
- 3 dni przed terminem wyjazdu - wycieczka jednodniowa i zawody sportowe,
- 7 dni przed terminem wyjazdu - wycieczka dłuższa.
- 3 tygodnie w przypadku wycieczki zagranicznej.
W szczególnych przypadkach po uzyskaniu zgody dyrekcji terminy te mogą ulec zmianie.
- Dokumentacja wycieczki niezbędna do jej zatwierdzenia powinna zawierać:
- kartę wycieczki i jej harmonogram,
- listę uczestników,
- regulamin wycieczki uwzględniający jej specyfikę ( wycieczka górska, rowerowa itp.)
Wszystkie te dokumenty powinny być przygotowane w dwóch egzemplarzach.
- Karta wycieczki obejmuje następujące elementy:
- rodzaj wycieczki,
- termin wycieczki, trasa wycieczki,
- środki lokomocji,
- zakwaterowanie i wyżywienie,
- proponowany kierownik i opiekunowie wycieczki,
- harmonogram wycieczki.
- Lista uczestników powinna zawierać:
- nazwisko i imię uczestnika wycieczki,
- numer PESEL,
- adres zameldowania,
- numer telefonu kontaktowego do rodziców, telefon ucznia
- numer dokumentu tożsamości ( w przypadku wycieczek zagranicznych).
- Zgodę na zorganizowanie wycieczki lub imprezy wyraża wicedyrektor poprzez podpisanie karty wycieczki, listy uczestników i regulaminu. Jeden egzemplarz podpisanych dokumentów zostaje w szkole, drugi jest przekazywany kierownikowi wycieczki.
- W przypadku wycieczki organizowanej przez kilka placówek zgodę na jej zorganizowanie wyrażają dyrektorzy poszczególnych placówek.
- W przypadku wycieczki organizowanej we współpracy z innymi placówkami oryginał dokumentacji wycieczki zostaje w placówce, w której pracuje kierownik wycieczki, drugi egzemplarz zostaje u kierownika wycieczki, a kopie dokumentacji w pozostałych placówkach.
- Zasady opieki i bezpieczeństwa młodzieży uczestniczącej w wycieczkach krajoznawczo – turystycznych:
- Opiekę nad uczniami biorącymi udział w wycieczce sprawuje kierownik i opiekunowie grupy. Kierownik nie sprawuje bezpośredniej opieki nad uczestnikami wycieczki.
- Dla zapewnienia uczestnikom wycieczek pełnego bezpieczeństwa powinno być przestrzeganie zasady maksymalnej liczby uczniów przypadających na jednego opiekuna:
- do 30 uczniów na wycieczkach miejscowych, klasowych (1-3 godz.)
- do 25 uczestników na wycieczkach krajoznawczo -turystycznych autokarowych,
- do 10 uczestników na wycieczkach krajoznawczo -turystycznych rowerowych lub organizowanych pociągiem,
- do 10 uczestników w przypadku turystyki górskiej, odpoczynku nad wodą.
- Kierownik wycieczki autokarowej, w dniu poprzedzającym wycieczkę, powiadamia Sekcję Ruchu Drogowego Policji o planowanym wyjeździe, podając miejsce, datę i godzinę wyjazdu, prosi o kontrolę trzeźwości i dyspozycji fizycznej kierowcy oraz stanu technicznego pojazdu.
- Udział uczniów w wycieczce (z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodziców/opiekunów prawnych, którzy powinni przed jej rozpoczęciem pokryć koszty związane z udziałem w niej ich dziecka.
- Miejscem zbiórki uczniów rozpoczynającej i kończącej wycieczkę jest plac przed szkołą lub inne miejsce wyznaczone przez kierownika wycieczki, skąd uczniowie udają się do domu pod opieką rodziców.
- Po złożeniu pisemnego oświadczenia przez rodziców/opiekunów uczeń może:
- zakończyć wycieczkę w innym miejscu niż planowane,
- samodzielnie udać się do domu.
- Przed wyruszeniem na wycieczkę należy pouczyć jej uczestników o zasadach bezpieczeństwa i sposobie zachowania się w autokarze, w czasie przemarszów, postojów, w razie nieszczęśliwego wypadku oraz zapoznać z regulaminem wycieczki.
- Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
- Uczestnicy wycieczek i imprez powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku zagranicznej- dodatkowym ubezpieczeniem zdrowotnym.
- Każdy uczestnik wycieczki powinien posiadać numery telefonów kontaktowych do kierownika i opiekunów.
- Placówka wypoczynku, w której mają przebywać uczniowie winna posiadać kartę kwalifikacyjną obiektu (nie dotyczy obozów wędrownych oraz form wypoczynku organizowanych poza granicami kraju).
- Na wycieczce nie wolno bez zgody rodziców podawać uczniom żadnych lekarstw, można stosować jedynie środki opatrunkowe. Do ucznia z objawami chorobowymi należy wezwać lekarza (pogotowie ratunkowe). Kierownik musi domagać się wystawienia przez lekarza po interwencji karty wizyty opatrzonej pieczątką zakładu opieki zdrowotnej i lekarza.
- W czasie wycieczki uczestnicy nie mogą pozostawać bez nadzoru opiekunów. Na wycieczce uczniowie nie mogą mieć tzw. czasu wolnego.
- Opiekun wycieczki ma obowiązek sprawdzić stan liczbowy uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
- W wycieczkach rowerowych mogą brać udział uczniowie posiadający kartę rowerową lub prawo jazdy. Długość dziennych odcinków trasy nie powinna przekraczać 50 km . Należy wybierać ścieżki rowerowe bądź drogi o małym natężeniu ruchu. Opiekunów tych wycieczek zobowiązuje się do zapoznania z aktualnymi przepisami ruchu drogowego.
- Zabrania się prowadzenia wycieczek z młodzieżą podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
- W czasie gwałtownego załamania warunków pogodowych należy dostosować formę wypoczynku do pogody.
- Nie wolno uczestnikom wycieczki zezwalać na kąpiel, pływanie na łodziach, kajakach jeżeli nie zostało to uwzględnione w programie wycieczki i bez udziału ratownika.
- Wycieczki piesze na terenach górskich lub leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody mogą prowadzić wyłącznie wykwalifikowani przewodnicy.
- Kierownik wycieczki i opiekunowie.
- Kierownika wycieczki lub imprezy wyznacza dyrektor spośród pracowników pedagogicznych szkoły posiadających wymagane uprawnienia.
- Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia, posiadających wymagane uprawnienia:
- jest instruktorem harcerskim,
- posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek,
- jest pracownikiem pedagogicznym innej placówki
- Kierownikiem lub opiekunem uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie zagranicznej powinna być osoba znająca język obcy w stopniu umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym, jak również w krajach znajdujących się na trasie planowanej wycieczki lub imprezy.
- Obowiązki kierownika wycieczki.
- Kierownik wycieczki lub imprezy w szczególności:
- opracowuje program i harmonogram - wycieczki lub imprezy,
- kompletuje dokumentacje wycieczki, na którą składa się:
- karta wycieczki i jej harmonogram (Zał. nr 1);
- lista uczestników (Zał. nr 2);
- zgoda rodziców/opiekunów na udział wycieczce i zapewnienie przez nich bezpieczeństwa w drodze na miejsce zbiórki i po rozwiązaniu wycieczki w drodze do domu (Zał. nr 3);
- wyrażenie zgody rodziców/opiekunów na pokrycie ewentualnych szkód materialnych wyrządzonych przez uczestnika i zgody na podejmowanie decyzji związanych z leczeniem, hospitalizacją i zabiegami operacyjnymi (Zał. nr 4);
- wskazanie przez rodziców/opiekunów przeciwwskazań zdrowotnych do udziału w wycieczce (Zał. nr 4);
- potwierdzenie zapoznania się przez rodziców/opiekunów z warunkami przejazdu, ubezpieczenia, zakwaterowania, wyżywienia, regulaminem oraz przebiegiem wycieczki (Zał. nr 5);
- regulamin wycieczki (Zał. nr 6);
- umowa najmu środka transportu;
- polisę ubezpieczeniową NW ( w przypadku wycieczki zagranicznej dodatkową zbiorową polisę ubezpieczenia zdrowotnego lub Europejskie Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego wszystkich uczestników wycieczki);
- druk protokołu powypadkowego (Zał. nr 7).
- opracowuje regulamin i zapoznaje z nim wszystkich uczestników, zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawuje nadzór w tym zakresie,
- zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania,
- dzieli uczestników na grupy i przydziela im opiekunów,
- określa zadania opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy,
- nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,
- organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników,
- dokonuje podziału zadań wśród uczestników,
- dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy,
- dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu.
- zawiadamia rodziców o nieodpowiednim zachowaniu uczestników wycieczki ( np. palenie papierosów, picie alkoholu, posiadanie, używanie narkotyków, niszczenie mienia itp.) i obowiązku natychmiastowego odbioru ucznia przez rodziców z wycieczki lub powiadamia policję.
- Kierownik wycieczki jest zobowiązany do udokumentowania rozliczenia finansowego wycieczki/imprezy.
- Kierownik wycieczki lub imprezy w szczególności:
- Obowiązki opiekuna.
- Opiekun w szczególności:
- sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
- współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,
- sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,
- wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika,
- Opiekunowie w trakcie przejazdu powinni zajmować miejsca zapewniające bezpieczeństwo uczestnikom wycieczki.
- Opiekunowie potwierdzają własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo powierzonych im dzieci.
- Opiekun w szczególności:
- Obowiązki uczestnika.
- Uczestnik zobowiązani są dostarczyć kierownikowi wycieczki:
- pisemną zgodę rodziców/opiekunów na udział w wycieczce,
- pisemną zgodę rodziców/opiekunów na podejmowanie decyzji w sprawie leczenia i hospitalizacji,
- pisemne zobowiązanie rodziców/opiekunów do odbioru ucznia z miejsca rozwiązania wycieczki lub ich pisemną zgodę na samodzielny powrót ucznia do domu,
- pisemną informację rodziców/opiekunów o przeciwwskazaniach lekarskich,
- pisemną zgodę rodziców/opiekunów na pokrycie ewentualnych szkód wyrządzonych przez ich dziecko,
- pisemne potwierdzenie rodziców/opiekunów o zapoznaniu się z harmonogramem i regulaminem wycieczki.
- Uczestnik ma obowiązek zapoznać się z harmonogramem i regulaminem wycieczki.
- W czasie wycieczki obowiązują uczestnika postanowienia statutu szkoły i przepisy bezpieczeństwa (w środkach transportu, na postojach i itp.).
- Uczestnika wycieczki obowiązuje odpowiedni strój uzależniony od charakteru wycieczki.
- Uczestnika wycieczki obowiązuje punktualność.
- W przypadku złego samopoczucia uczestnik zgłasza się do kierownika wycieczki lub opiekuna.
- Obowiązuje zakaz palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków.
- Uczestnik bierze udział we wszystkich zajęciach przewidzianych w programie wycieczki.
- Uczestnikowi nie wolno samowolnie oddalać się od grupy. W trakcie trwania wycieczki uczestnik przebywa cały czas pod nadzorem opiekunów.
- W czasie całej wycieczki uczestnik ściśle przestrzega poleceń kierownika wycieczki, opiekunów, kierowcy autokaru oraz pilotów i przewodników.
- Podczas zwiedzania muzeów, zamków, rezerwatów itp. uczestnik wycieczki zobowiązany jest do przestrzegania regulaminów tych obiektów.
- W miejscu zakwaterowania należy stosować się do regulaminu placówki.
- W trakcie trwania wycieczki uczestnik dba o otaczające go mienie oraz własność uczestników wyjazdu.
- Uczestnik zobowiązany jest pilnować swoich rzeczy osobistych.
- Uczestnik odpowiada materialnie za ewentualne straty i spowodowane szkody.
- Uczestnik ma obowiązek poinformować kierownika wycieczki o wszelkich wypadkach, wyrządzonych szkodach lub innych problemach dotyczących wycieczki.
- W przypadku nieprzestrzegania powyższego regulaminu, w stosunku do uczestnika będą wyciągane konsekwencje zgodnie ze statutem szkoły.
- Uczestnik zobowiązani są dostarczyć kierownikowi wycieczki:
- Finansowanie wycieczek.
- Plan finansowy musi określać ogólny koszt wycieczki, koszt jednego uczestnika wycieczki oraz przewidywane koszty organizacyjne i programowe.
- Wycieczki finansowane mogą być ze składek uczestników, środków Rady Rodziców lub innych źródeł.
- Rodzice uczniów biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia związanych z nią kosztów, chyba, że udział w imprezie może być sfinansowany z innych źródeł.
- Rodzice, którzy zadeklarowali udział swego dziecka w wycieczce, a następnie deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
- Kierownik wycieczki oraz opiekunowie nie powinni ponosić kosztów udziału w imprezie.
- Kierownik wycieczki odpowiada za terminowe regulowanie zobowiązań finansowych z nią związanych. O wszelkich opóźnieniach należy niezwłocznie informować dyrektora szkoły.
- Rozliczenia wycieczki dokonuje kierownik, określając sposób zagospodarowania nadwyżki, względnie uzupełnienia niedoboru finansowego.
- Dowodami finansowymi są przede wszystkim podpisane przez rodziców dzieci listy wpłat oraz rachunki, faktury i bilety wydawane przez uprawnione do danego rodzaju działalności podmioty gospodarcze – w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach mogą to być oświadczenia o poniesionym wydatku podpisane przez kierownika wycieczki oraz wszystkich opiekunów, jednak wydatki tego typu nie mogą przekroczyć 20 % kosztów wycieczki.
- Postanowienia końcowe.
- Kierownik wycieczki jest zobowiązany do przedstawienia dyrekcji i wychowawcy klasy listy uczniów nie biorących udziału w wycieczce.
- Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez dyrektora.
- Listę tych uczniów, wraz z rubrykami umożliwiającymi odnotowanie frekwencji, wychowawca dołącza do odpowiedniego dziennika klasowego.
- W przypadku kiedy uczniowie wyjeżdżają na wycieczkę z inną klasą informację o tym do dziennika wpisuje wychowawca tych uczniów.
- W przypadku olimpiad, konkursów, zawodów sportowych informację do dziennika wpisuje nauczyciel, który wyjeżdża z danym uczniem.
- W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
- Kierownik wycieczki powinien posiadać druk protokołu powypadkowego.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu Pracy, Statutu Szkoły oraz rozporządzeń MEN w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły krajoznawstwa i turystyki.
Załącznikami do Regulaminu są:
- Załącznik nr 1 – karta wycieczki i jej harmonogram,
- Załącznik nr 2 – lista uczestników,
- Załącznik nr 3 - zgoda rodziców/opiekunów prawnych na udział wycieczce i zapewnienie przez nich bezpieczeństwa w drodze na miejsce zbiórki i po rozwiązaniu wycieczki w drodze do domu,
- Załącznik nr 4 - wyrażenie zgody rodziców/opiekunów na pokrycie ewentualnych szkód materialnych wyrządzonych przez uczestnika i zgody na podejmowanie decyzji związanych z leczeniem, hospitalizacją i zabiegami operacyjnymi i wskazanie przez rodziców/opiekunów przeciwwskazań zdrowotnych do udziału w wycieczce,
- Załącznik nr 5 - potwierdzenie zapoznania się przez rodziców/opiekunów z warunkami przejazdu, ubezpieczenia, zakwaterowania, wyżywienia, regulaminem oraz przebiegiem wycieczki,
- Załącznik nr 6 – przykładowy regulamin wycieczki,
- Załącznik nr 7 - druk protokołu powypadkowego.
Regulamin opracował zespół w składzie:
- mgr Ewa Boguszewska– przewodnicząca
- mgr Jolanta Grzymkowska
- mgr Iwona Hapanowicz-Charko
- mgr Urszula Koc
- mgr Alina Micewicz
- mgr Tadeusz Nazarewicz
- mgr Roman Panasiuk
Zatwierdzono uchwałą Rady Pedagogicznej