Wstęp
Edukacja ekologiczna jest niezwykle ważnym elementem wiedzy ogólnej każdego człowieka. Staje się ona koniecznością wobec narastającej degradacji środowiska przyrodniczego przez człowieka.Podnoszenie świadomości ekologicznej najlepiej rozpocząć od najmłodszych lat i kontynuować na wszystkich szczeblach kształcenia. Realizacja przedstawionego projektu ma szerokie walory dydaktyczno-wychowawcze dzięki postawionym celom. Najważniejszym celem edukacji ekologicznej jest kształtowanie postaw proekologicznych i nawyków, a w szczególności zaangażowanie w aktywne formy ochrony przyrody we własnym środowisku. Człowiek powinien zdawać sobie sprawę z tego, że nie ma moralnego prawa do niszczenia przyrody, a poprzez nawet najdrobniejsze działania związane z życiem codziennym, codzienną konsumpcją może wiele uczynić dla dobra środowiska naturalnego.
Opis Projektu
Projekt „Ziemia jest tylko jedna” była cyklem wykładów połączonych z zajęciami prowadzonymi z wykorzystaniem metod aktywizujących. Składały się z pięciu jednostek tematycznych o następującej treści:
Skąd się biorą śmieci?
Co się dzieje z odpadami?
Kupuję rozsądnie i odpowiedzialnie
Jak wybierać produkty przyjazne środowisku?
Jak oszczędzać, czyli co mogę zrobić, aby zahamować zmiany klimatu?
Zajęcia połączone zostaną z obchodami Dnia Ziemi, podczas których zostanie zorganizowane sprzątanie terenu wokół szkoły, sporządzenie tablicy informacyjnej o tematyce ekologicznej, która systematycznie będzie aktualizowana przez młodzież. Wszystkie kosze na śmieci na terenie szkoły zostaną oznaczone, aby młodzież mogła segregować śmieci (butelki PET, szklane, papier) oraz samodzielnie zaprojektują i wykonają ulotki i foldery, które rozdadzą sąsiadom, rodzinie, znajomym („To nie takie trudne segregować śmieci”, „Jak oszczędzać czyli co mogę zrobić, aby zahamować zmiany klimatu?).
Projekt zrealizowany został wśród młodzieży Zespołu Szkół w Siemiatyczach, którzy wyrazili wolę współpracy w działaniach zmierzających do popularyzacji postawy przyjaznej środowisku. Młodzież wzbogacona w wiedzę i umiejętności związane z ochroną środowiska będzie wdrażać ją w życie codzienne i przekazywać kolejnym pokoleniom.
Cele ogólne projektu (Oczekiwane efekty ekologiczne):
Dążenie do zmiany postaw na rzecz postawy przyjaznej środowisku
Uświadomienie uczniom rangi problemu, jakimi są odpady komunalne w skali domu, miejscowości, województwa, kraju
Budzenie postawy konstruktywnego protestu przeciw zaśmiecaniu środowiska i marnotrawstwu materiałów
Przygotowanie do podejmowania działań zmierzających do ograniczenia masy odpadów
Obniżenie poziomu niepotrzebnej konsumpcji
Kształtowanie umiejętności gospodarowania energią w sposób bardziej odpowiedzialny