W ramach projektu „Kultura jako kompetencja młodego Europejczyka” jedenastoosobowa grupa uczniów naszej szkoły w dniach 19.09.2021 - 2.10.2021 wyjechała do Grecji. Hotel Dafni Plus w Leptokarii w którym mieszkaliśmy był oddalony o kilkanaście metrów od Morza Egejskiego i plaży gdzie spędzaliśmy chociaż chwilę każdego dnia.
Nie był to wyjazd czysto „wakacyjny”. Każdego dnia odbywały się zajęcia, w ramach których uczniowie realizowali przydzielone zadania i przygotowywali projekty.
Uczniowie mieli możliwość sprawdzić swoją znajomość języka angielskiego w sytuacjach codziennych oraz w czasie zajęć i odwiedzin w szkole greckiej w Katerini. Dzięki wykładom w języku angielskim uczniowie poznali historię państwa starożytnego i nowożytnego, zwyczaje i tradycje oraz uzupełnili wiedzę z zakresu mitologii. Integrując się z młodzieżą grecką, nasi uczniowie prowadzili dyskusje na temat różnic kulturowych obu krajów. Dzięki integracji uczyli się wspólnie tańca greckiego -zorby. Wypełnieniem czasu wolnego były inne zabawy ruchowo- taneczne, w czasie których trzeba było komunikować się w języku angielskim.
W ramach gier terenowych uczniowie zostali podzieleni na grupy i otrzymali zadanie, aby na miejscowym targowisku zakupić potrzebne produkty do przygotowania potraw greckich według załączonych przepisów. Młodzież chętnie zabrała się do tego zadania, a szukanie produktów i tłumaczenie nazw na język angielski dostarczyło wielu wrażeń.
Ważną częścią projektu były samodzielne prace uczniów. Po zwiedzaniu ruin zamku Plantamonas, zadaniem młodzieży było nagranie filmiku w języku angielski na temat historii budowli.
Formą edukacji kulturowej były wycieczki i zwiedzanie Starego Panteleimonu. Cała wioska pachnie ziołami, a z góry rozciąga się przepiękny widok na Zatokę Egejską. Znajdują się tu również m.in. liczne sklepy z pamiątkami. Licealiści rano przygotowali pytania do ludzi mieszkających tam na co dzień, a w trakcie zwiedzania przeprowadzili z nimi wywiad. Była też okazja degustacji i zakupu lokalnych produktów wytworzonych przez mieszkańców. Unikalnym produktem występującym tylko w tym rejonie były przetwory z owoców kumaro.
Dużą dawką wiedzy były wywiady w języku angielskim, które przeprowadzali uczniowie z okolicznymi mieszkańcami na temat zwyczajów i kultury greckiej, np. podczas wyjazdów na piaszczystą plażę do Nei Pori.
Ważnym elementem wyjazdu do Grecji jest poznanie jej religijności. Taka możliwość była podczas wyjazdu na Meteory. Przewodnik przekazał informacje o greckim prawosławiu, historii klasztorów i sztuce pisania ikon.
Uczestnicy programu jeden dzień spędzili na niepowtarzalnej wycieczce statkiem na wyspę Skiathos. Podróży towarzyszyły niemalże rajskie widoki, oraz delfiny pływające przy burtach. Młodzież na miejscu miała okazję poznać warunki życia mieszkańców wyspy. Pobyt zwieńczony został pobytem na plaży Koukounaries, która mieni się w słońcu, bo piasek zawiera drobinki kwarcu.
Finałem wyjazdu były certyfikaty i liczne znajomości z młodzieżą grecką. Założenia projektu zostały spełnione, kultura grecka przybliżona. Myślę, że większość uczestników projektu powróci, aby poznać ją dogłębniej.