accessible

Relacja z wyjazdu II grupy

W dniach od 3 października do 16 października 2021 r. dwudziestka uczniów naszej szkoły wraz z dwójką opiekunów wyjechała do Grecji jako uczestnicy projektu „Kultura jako kompetencja młodego europejczyka”, realizowanego w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów”, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Podczas pobytu w Grecji byliśmy zakwaterowani w hotelu Dafni Plus w Leptokarii – miejscowości pięknie położonej na styku gór i morza. Mogliśmy podziwiać uroki południowej części Riwiery Olimpijskiej oraz szczyty masywu Olimp.

W ramach projektu kilkakrotnie przebywaliśmy na zajęciach w szkole partnerskiej PLATON M.E.P.E. School w Katerini.

Tutaj uczestniczyliśmy w wielu lekcjach, których celem było przybliżenie nam historii oraz walorów kulturowych Grecji. Z nauczycielem literatury greckiej poznaliśmy alfabet grecki i podstawowe zwroty grzecznościowe oraz głównych bogów w mitologii greckiej.

Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się lekcja robotyki. Wykonywaliśmy zadania polegające na konfigurowaniu ruchów robotów w celu wykorzystania ich do transportu ładunków.

Zgnębiliśmy także tajniki kuchni greckiej, tłumacząc z języka angielskiego składniki potraw greckich oraz przepisy kulinarne.

Następnie testowaliśmy nasze umiejętności kulinarne przyrządzając sałatkę grecką.

Wielką atrakcją naszego pobytu okazała się nauka podstawowych kroków najbardziej znanego tańca Grecji - zorby. Udało się także stworzyć mały układ taneczny, ale daleki był on od ideału.

Wiele czasu spędziliśmy także na zajęciach terenowych i integracyjnych. Sprzyjały one większemu poznaniu się i zaprzyjaźnieniu oraz rozwojowi ciekawości poznawczej oraz rozwijaniu kreatywnego myślenia. Wspólnie tworzymy rozwiązania sytuacji zadaniowej.

Na targowisku w Leptokarii poszukiwaliśmy składników potraw greckich.

Deszczowa pogoda sprzyjała zajęciom kreatywności prowadzonych przez naszą pilotkę.

Nieocenionym źródłem wiedzy o Grecji były liczne wycieczki. Pozwalały lepiej poznać historię i gospodarkę kraju a urzekające krajobrazy podkreślały unikatowe bogactwo przyrodnicze.

• Wyprawa na wyspę Skiathos. Stolicą wyspy jest malownicze miasto Skiathos, które urzeka pięknem swojej architektury. Z niewielkich wzniesień roztaczały się piękne widoki na port i morze. Scenerię tego miasta wykorzystano w jednym z kadrów filmu „Mamma Mia”.
  • Litochoro – miasto, którego nazwę tłumaczy się jako „kamienne miejsce”. Przepięknie położone u podnóża Olimpu. Stąd wśród malowniczych skał rozpoczyna się piękny wąwóz rzeki Enipeas. Jest częścią dziesięciokilometrowej doliny Mavrolongos, która w górnej części sięga najwyższych szczytów masywu Olimpu. Wąwóz prowadzi do wodospadów Zeusa. Pod nimi znajdują się wyżłobione baseny noszące nazwę Wanien Afrodyty, gdzie  zgodnie z mitologią, Afrodyta zażywała kąpieli.
  • Meteory to niesamowite formacje skalne występujące w okolicach Kalambaki. Skały osiągają wysokość do 540 m n.p.m. i mają różnorodne kształty. Ale to nie same skały są tu największą atrakcją. Meteory to zespół 24 monastyrów zbudowanych setki lat temu na szczytach prawie pionowych skał. Stąd rozciągają się niesamowite widoki. Magia tego miejsca urzekła nas wszystkich.
  • Górska wioska Palaios Panteleimonas, czyli Stary Pantaleimon – leży na wschodnim zboczu masywu Olimp. Ponad dwustuletnia wieś zachowała swój pierwotny charakter. Stare domki leżące na zboczu góry, kryte dachówką wąskie uliczki, plac porośnięty starymi platanami stwarzają niepowtarzalną atmosferę. Patronem tej urokliwej miejscowości z kamienia jest św. Pantaleon, pod wezwaniem którego, w centrum wsi, znajduje się niewielka cerkiew. Spacer po tym urokliwym miejscu przyniósł nam dużo wrażeń.
  • Zamek w Platamonas to średniowieczna twierdza zbudowana przez Krzyżowców w XI wieku. Mimo upływu lat nadal wygląda imponująco. Dobrze zachowały się potężne (osiągające wysokość do 10 metrów i grubość do 2 metrów) mury obronne oraz zamkowe baszty. Stąd mogliśmy podziwiać wspaniałą panoramę wybrzeża Morza Egejskiego, górę Olimp i rozciągające się u podnóża góry malownicze miasteczko.
  • Muzeum Historii Geologicznej OLIMPUS w Leptokarii. Właściciel muzeum w bardzo ciekawy sposób opowiadał nam o geologicznych wydarzeniach tego regionu Grecji. Prezentował liczne minerały, skały i skamieniałości. Mieliśmy możliwość ich dotykania oraz rozpoznawania ich cech. Wiele emocji wzbudziły szczęki rekina. Jedna z sal wystawowych poświęcona jest historii powstawania góry Olimp. Wizyta w muzeum była fantastyczną podróżą w czasie geologicznym.
  • Centrum Informacji Parku Narodowego Olimpu w Litochoro.

Tutaj znajdują się liczne wystawy prezentujące osobliwości świata roślin i zwierząt spotykanych w masywie Olimpu. Liczne zdjęcia ukazujące piękno krajobrazu Olimpu oraz historia pierwszych wypraw w celu zdobycia szczytu Mitikas dopełniła naszą wiedzę o tych pięknych górach. Masyw najwyższego szczytu Grecji jest najstarszym parkiem narodowym Grecji a w 1981 roku został ogłoszony Rezerwatem Biosfery.

Ważnym wydarzeniem podczas pobytu w Grecji było spotkanie z burmistrzem miasta Katerini w Ratuszu Miejskim. Rozmowa dotyczyła głównie walorów turystycznych Katerini. My zaś krótko opowiedzieliśmy o położeniu i środowisku przyrodniczym naszego miasta i regionu.

Nasza grecka przygoda przyniosła nam nie tylko ogromną wiedzę o  tym pięknym śródziemnomorskim kraju, pełnym niesamowitych zabytków, bogatej historii, niespotykanej architekturze i cudownych widokach. Pozwoliła nam poznać nowych ludzi, ich kulturę, różnorodność, codzienne życie. Stworzyła nam sytuacje, w których mogliśmy bardziej poznać siebie, nawiązać głębsze relacje z rówieśnikami i zachłysnąć się pięknem tego świata. Był to magiczny czas pełen radości.