accessible

Z cyklu – „Pedagog poleca”  następna książka z naszej szkolnej biblioteki:

„Jak przeprogramować nasz mózg. Przejmij kontrolę nad umysłem i przełam negatywne wzorce” autorstwa dr Joe Dispenza.  

 

Na początkowych stronach, poznajemy historię twórcy tej liczącej ponad 600 stron książki. Jest on wśród wielu wymienionych zawodów także chiropraktykiem. Cytując definicję wyszukaną w Internecie, dowiadujemy się, że „Chiropraktyka to metoda terapii manualnej, której korzenie sięgają starożytności. Jest jedną z dziedzin zaliczanych do kręgarstwa. Zajmuje się leczeniem kręgosłupa, jednak dzięki zabiegom z zakresu chiropraktyki pozbyć się także innych dolegliwości.” Dalej  przekonujemy się wobec jakich dolegliwości wykorzystuje ją autor, ale nie jest to główna problematyka książki.

Jak można domyślić się po tytule, w środku znajdziemy bardzo wiele informacji o mózgu. Poznamy jego budowę, funkcje, co potrafi  i do czego jest zdolny. Wyjaśnia nasze zachowania, myślenie oraz zmiany w jego budowanie na przestrzeni wieków oraz wpływ ewolucji.  

Poparty badaniami poznajemy mechanizm powstawania uzależnień, zakochania, co dzieje się w naszym mózgu pod wpływem stresu. Dużo wiedzy możemy zdobyć o pamięci i wszystkiego co z nią związane.

Badacze coraz większą uwagę kierują w stronę płata czołowego, dlatego autor również poświęcił mu dużo miejsca. O co w nim chodzi? Za co odpowiada, czy nasi przodkowie go posiadali? Sami się przekonajcie 🙂

Autor nie pozostawia czytelnika tylko w sferze nauki, liczne historie osób często znajomych lub bliskich autora potwierdzają tezy badaczy.

Ta książka jest kopalnią wiedzy o mózgu, jednak nie należy do najłatwiejszych i na pewno nie nadaje się na zimowy wieczór pod kocem z kakao 🙂 Żeby jak najwięcej z niej zrozumieć i zapamiętać potrzebny jest wypoczęty mózg🙂

-----------------------------------------------

 

 


              Drogi Uczniu,
            W ciągu ostatni tygodni obserwuję w rozmowach z Twoimi kolegami, że Waszym życiem kieruje bardzo silny stres. Jest to całkowicie zrozumiałe, nasze czasy nie należą do najłatwiejszych. Jednak sami podkreślają, że jest on przede wszystkim związany ze szkołą, nauką, presją, nakładaną nie tylko przez nauczycieli czy rodziców, ale i ich samych. Z tego powodu poniżej zebrałam, to co im mówię, aby mogło to dotrzeć do tych, którzy jeszcze ze mną nie rozmawiali.
Przeprowadzono mnóstwo badań odnośnie stresu, wpływania na nasze życie, na pracę mózgu i całego organizmu. Wiemy już, że na dziecko w łonie matki wpływa odczuwany przez nią silny stres, czego skutki odczuje dopiero po porodzie. Według badań na zwierzętach, widzimy, że gdy są zestresowani to najaktywniejsze w mózgu są części odpowiedzialne za przetrwanie i zapewnienie sobie bezpieczeństwa. Niestety, gdy stres trwa stale i jego poziom jest wysoki to pojawiają się problemy z rozumieniem oraz koncentracją uwagi. Niemieccy badacze dowiedli, że stres obniża zdolność uczenia się średnio o 30 procent.
Nie demonizujmy jednak stresu, ponieważ jak każda emocja jest dobry i nam potrzebny. Gdy poziom stresu jest optymalny, dzięki wydzielanym przez organizm hormonom, poprawia nam koncentrację i wyostrza zmysły oraz mobilizuje nas do działania.
Uczysz się, uczysz bez przerwy a efektów nie widać..? Istnieje wiele sposobów obniżenia stresu, nauczenia się z nim żyć. On będzie w nas zawsze. Pewnie każdy uczeń myśli codziennie – „co mogę zrobić, jak sobie pomóc?” W takim razie czytaj dalej 🙂
1. Uprawiaj sport, znajdź dyscyplinę, która będzie sprawiać Ci przyjemność 🙂 Wysiłek z nią związany da odpoczynek i przygotuje Twój organizm do nauki.
2. Znajdź najlepszy sposób nauki, ponieważ mózg potrzebuje odpoczynku, może skuteczna okaże się metoda POMODORO? Nauka przeplatana przerwą. A może znajdziesz dla siebie inny sposób?
3. Ustal priorytety wśród przedmiotów szkolnych. Czy naprawdę z każdego przedmiotu potrzebujesz mieć 5 i 6? Zastanów się, które przedmioty będziesz zdawać na maturze, na których najbardziej Ci zależy 🙂
4. Pamiętaj, aby po nauce szkolnej, a przed odrabianiem lekcji odpocząć. Codziennie zrób sobie przerwę. Brzmi niemożliwie? Czytaj dalej 🙂
5. Rozwijaj pasję 🙂
6. Każdy z kim rozmawiałam mówił: ale jaki odpoczynek ? Jest tak dużo zadań domowych, sprawdziany, kartkówki, korepetycje, matura….. wydaje się być tego dużo. Dlatego zorganizuj swoją naukę 🙂 zrób grafik, kiedy, w jakich godzinach, czego będziesz się uczyć. Wiesz, że za tydzień jest sprawdzian, więc wpisz w grafik podzielony na tematy materiał i odznaczaj, co już zrobiłeś 🙂 Zacznij od przedmiotów najłatwiejszych, żeby szybko się z nimi uporać i nie stracić dużo energii na początku 🙂 Taki porządek będzie wprowadzał w Twoje życie spokój. Zobaczysz ile zrobiłeś, a ile jeszcze przed Tobą. Spróbuj 🙂
7. Przed nauką zadbaj o porządek w pokoju. Będzie milej i jedna rzecz mniej w grafiku do wykonania 🙂
8. Na czas nauki wyłącz komunikatory, niech nikt ani nic Cię nie rozprasza. Porozmawiasz ze znajomymi w czasie przerwy w nauce 🙂
9. Jeśli w Twojej głowie jest wiele nieułożonych myśli, wiele spraw po cały dniu, spisuj je, niech znikną, zmienią miejsce, a później w wolnej chwili będziesz mógł do nich wrócić i nad nimi rozmyślać.
10. Szukając miejsca w swoim napiętym grafiku na odpoczynek, nie zapomnij o śnie. Nie żałuj na niego czasu, ale rób to mądrze 🙂 Słyszałeś o niebieskim świetle emitowanym przez telefony? On oszukuje nasz mózg, sprawia, że myli się dzień z nocą, tym samym wprowadzając go w stan ciągłej aktywności. Taki stan prowadzi do zaburzenia wydzielania melatoniny– hormonu ułatwiającego zaśnięcie oraz regenerację. Wniosek? Wyłącz komórkę choć godzinę przed zaśnięciem, a w tym czasie poczytaj książkę lub posłuchaj muzyki. *Czytniki e-book nie emitują niebieskiego światła 🙂
11. Nasze ciało i mózg potrzebują odżywienia 🙂 Ogranicz produkty typu fast food, a wprowadź więcej warzyw i owoców. Świetny pomocnikiem w nauce jest gorzka czekolada, która ma jak najwięcej kakao, czym więcej tym lepiej! 🙂 Zjedz kilka kostek przed sprawdzianem, aby zwiększyć aktywność mózgu 🙂
12. Możesz wprowadzić relaksację, wiele nagrań do tego znajdziesz na youtube 🙂 

Jak widzisz, wiele zmian przed Tobą. Jeśli potrzebujesz pomocy w ich wprowadzeniu zapraszam do siebie 🙂 Razem jest łatwiej!

 

                 Twój Pedagog 🙂

 

========================================================

 

Pierwszą książką z naszego cyklu czytelniczego, którą chcę Wam przedstawić jest „Egzaminy bez spiny. Wiesz więcej i potrafisz więcej niż Ci się wydaje” Elżbiety Zubrzyckiej.
Wydawać by się mogło po tytule, że jest skierowana do maturzystów. Jednak każdy uczeń zaczynając od pierwszej klasy w końcu będzie maturzystą. Codziennie młodzież odczuwa stres związany z różnymi aspektami ich życia. Najwięcej martwią się o stopnie w szkole, swoją przyszłość, maturę. Książka „Egzaminy bez spiny” mówi o stresie związanym z nauką, ale traktuje go inaczej niż większość poradników.

W książce nie znajdziemy porad jak radzić sobie ze stresem samym w sobie, za to znajdziemy jak odczuwać go mniej, dzięki skutecznym metodom nauki, zapamiętywania, powtarzania. Jak zapanować nad czasem, żeby go jak najlepiej wykorzystać. Na dalszych stronach przeczytamy o tym jak przemieniać porażkę, błąd w sukces i jak wynieść z nich najlepszą naukę.

W myśl „nikt nie chwali to sam się pochwalę”, dużo dowiemy się także o motywowaniu samego siebie. Często spotykamy się z radami dorosłych, które podcinają nam skrzydła, nie wspierają nas, ale skutecznie karmią naszego wewnętrznego krytyka. Autorka pokazuje jak budować swoją wewnętrzną motywację do nauki a przez to wzmacniać poczucie własnej wartości. To wszystko da nam siłę do wspierania siebie, w formie, w której przyniesie to dla nas wiele korzyści. Pomocne w tym będzie określenie swojego rodzaju inteligencji oraz wiedza o tym, jak najlepiej wykorzystać jej potencjał do nauki i oczekiwanych wyników egzaminów.

Książka nie jest tylko zbiorem rad lub pomysłów, zawiera także ćwiczenia do pracy własnej. Tak jak podczas nauki matematyki potrzebujemy wykonać jak najwięcej zadań, tak samo zmiana myślenia, praca nad sobą składa się z ćwiczeń praktycznych. Na pewno po lekturze książki „Egzaminy bez spiny. Więcej wiesz i potrafisz więcej niż ci się wydaje” spokojniej i pewniej podejdziesz do egzaminów i sprawdzianów, które postawi przed Tobą życie.