accessible

Projekt Erasmus+ akcja 1 o numerze 2022-1-PL01-KA121-SCH-000063472 wyjazd drugiej grupy

Podróże kształcą, niezależnie od tego jaki jest ich charakter. Dlatego jako szkoła staramy się umożliwiać naszym uczniom udział nie tylko w wycieczkach klasowych, ale także w międzynarodowych programach. A taka właśnie jest istota programu Erasmus+ współfinasowanego ze środków Unii Europejskiej. W jego ramach kolejna, trzydziestoosobowa grupa naszych uczniów wraz z trzema opiekunami realizowała projekt edukacyjny "Mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej" (Projekt nr 2022-1-PL01-KA121-SCH-000063472). Głównym działaniem był blisko dwutygodniowy wyjazd do Grecji, który odbył się w dniach 14-27 maja.

Na dwanaście dni domem naszych uczniów stał się czterogwiazdkowy hotel San Panteleimon znajdujący się w centrum miejscowości Neos Panteleimonas, na Riwierze Olimpijskiej. Przepiękne położenie tej miejscowości u stóp Olimpu, najwyższego masywu górskiego w Grecji, a jednocześnie na wybrzeżu Morza Egejskiego sprawiło, że nie istniał dylemat w postaci „góry czy morze”, jedno i drugie bowiem uczestnicy projektu mieli na przysłowiowe wyciągnięcie ręki.

        Z natury rzeczy „Mobilność…” jest projektem edukacyjnym, dlatego dla naszych uczniów był to czas nauki w niezwykłych okolicznościach.

 

 

Przede wszystkim odbywały się wizyty w szkole partnerskiej Platon M.E.P.E w Katerini, gdzie uczniowie brali udział w lekcjach prowadzonych przez tamtejszych nauczycieli oraz spotkaniach z grecką młodzieżą. Młodzi ludzie nauczyli się podstawowych zwrotów w języku greckim, ale językiem codziennej komunikacji był angielski, doskonalony w praktyce podczas rozmów z mieszkańcami Hellady. Grecka lekcja matematyki, debata na temat mowy nienawiści w internecie czy lekcja robotyki, to tylko niektóre z zajęć w praktyce wymagające biegłego posługiwania się językiem angielskim i nasi uczniowie doskonale odnajdywali się w tych przestrzeniach.

Przez cały pobyt w Grecji młodzież uczestniczyła również w zajęciach, których celem było zebranie materiałów niezbędnych do wypracowania projektowych rezultatów. Filmiki, nagrania, tik-toki, posty, kolaże, artykuły i ilustrujące je fotografie – wszystko powstawało pod okiem specjalistów, a jednocześnie kształciło uczniowskie kompetencje w tym zakresie.

 

Pobyt w Grecji to również ogromna dawka wiedzy na temat historii tego kraju, jego kultury, obyczajowości, tradycji, literatury, muzyki i wierzeń a także kuchni, czerpana nie z tradycyjnych książek, a z opowieści i projekcji rodzimych Greków i przewodników.

 

 

Uczniowie zwiedzili bliższą i dalszą okolicę Riwiery Olimpijskiej z jej najważniejszymi atrakcjami turystycznymi. Dolina Tembi i kościół św. Paraskewy, Platamonas z jego portem i ruinami zamku Palatamon, Leptokaria z jej cotygodniowym bazarem, ruiny starożytnego miasta Dion, Saloniki – jedno z największych greckich miasta i jego najważniejsze atrakcje, m.in. Biała Wieża,

 

Bazylika św. Dymitra, Pomnik Aleksandra Macedońskiego, Rotunda czy Łuk Galeriusza; całodzienny rejs z wyspą Skiatos i słynną złotą plażą, zapierające dech w piersiach Meteory i klasztor Warłama, grecka feciarnia i oliwiarnia, przepiękny wąwóz Enipeas i miasteczko Litochoro, kurort Nei Pori,

 

położona blisko 600m n.p.m górska wieś Stary Panteleimon z jego klimatycznymi kamiennymi uliczkami, wiekowymi platanami i stojącą w centrum cerkwią św. Pantaleona - patrona lekarzy i opiekuna cierpiących to najważniejsze miejsca, w których uczniowie zetknęli się z duchem starożytnej i atmosferą współczesnej Grecji.

        Z całą pewnością czas spędzony u Greków, z Grekami i wśród nich to ogromna wartość dodana dla wszystkich uczestników tego projektu. Świadczą o tym nie tylko otrzymane przez uczniów certyfikaty ukończenia tego projektu. Nowe kontakty, znajomości, i doświadczenia, wspólne zajęcia, warsztaty, wieczory towarzyskie, tańce, rozmowy - to wszystko poszerzało horyzonty, uczyło współpracy a przede wszystkim jeszcze bardziej otwierało na drugiego człowieka.