accessible

Jako uczestnicy projektu "Mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej" finansowanego przez  Europejski Fundusz Społeczny w dniach 21 kwietnia – 4 maja 2024r.  mieliśmy przyjemność wzięcia udziału w dwutygodniowym wyjeździe do Grecji.

Zostaliśmy zakwaterowani w czterogwiazdkowym hotelu Delphi Beach w małym miasteczku Eratini. Piękny hotel, położony bardzo blisko plaży, posiadał basen i siłownię. Wszystkie posiłki serwowane w hotelowej restauracji w formie szwedzkiego stołu były pyszne i każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

Z uczniami z greckiej szkoły w Koryncie.

Jedna z grup podczas przygotowań do gry miejskiej:

Przed wejsciem do szkoły greckiej:

Mapa Europy w sali do geografii:

W czasie naszego pobytu w Grecji poznaliśmy wiele osób, zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Podczas spotkań z uczniami porównywaliśmy systemy nauczania i kulturę różnych państw. Odwiedziliśmy bowiem naszą grecką szkołę partnerską w Galaxidi, dzięki czemu jeszcze bardziej pogłębiliśmy wiedzę na temat greckiej kultury i poznaliśmy tradycje charakterystyczne dla regionu, w którym leży ta miejscowość. Odbył się także wieczór grecki, na którym mogliśmy obejrzeć greckie tańce ludowe, a także sami spróbować swoich sił na parkiecie. Podczas wszystkich spotkań z Grekami i obcokrajowcami mogliśmy szlifować nasz angielski. Tworzyliśmy też słownik polsko-angielsko-grecki. Wielu z nas zaangażowało się w tworzenie krótkich filmów i relacji z naszych aktywności, które umieszczaliśmy w mediach społecznościowych.

W szkole greckiej podczas spotkania integracyjnego:

Zwiedzamy Galaksidi - typowe, greckie miasteczko, z widokami jak z pocztówek.

Zwiedzamy Delfy – stanowisko archeologiczne obejmujące ruiny antycznego sanktuarium poświęconego Apollinowi, gdzie funkcjonowała wyrocznia delficka oraz sanktuarium Ateny Pronaja („Ateny Strażniczki Świątyni”):

Ruiny średniowiecznego zamku w miejscowości Amfisa:

Poza częścią edukacyjną wyjazdu nie zabrakło również czasu na odpoczynek i zwiedzanie. Podczas zorganizowanych wycieczek odwiedziliśmy wiele pięknych miejsc. Największą atrakcją były Ateny, stolica Grecji, gdzie zwiedziliśmy słynne wzgórze Akropol, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. O historii budowli i kulturze Grecji opowiadała nam po  angielsku przewodniczka Atena (sic!). Do miejscowości Olimpia część drogi pokonaliśmy promem, co było dodatkową atrakcją. Tam odwiedziliśmy muzeum archeologiczne. Była to też świetna lekcja historii i okazja do przypomnienia mitologii greckiej. Pozostałe atrakcje Olimpii poznaliśmy w trakcie gry terenowej.

Na zdjęciu - Sfinks Naksyjczyków – marmurowa statua sfinksa z VI wieku p.n.e.:

W Muzeum Archeologicznym w Olimpii mogliśmy zobaczyć m.in. marmurowy posąg bogini zwycięstwa Nike z ok. 420 p.n.e., wykonany jako dar dziękczynny dla Zeusa za zwycięską bitwę ze Spartą:

Zwiedzaliśmy miejsce gdzie w starożytności istniała Świątynia Zeusa – starożytna świątynia poświęcona Zeusowi największa ówczesna świątynia na Peloponezie. Jest to doskonały przykład architektury doryckiej, współcześnie część stanowiska archeologicznego w Olimpii, które w 1989 roku zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO:

Zwiedzamy Nafpaktos. Jest to port u wejścia do Zatoki Korynckiej. Grecka nazwa miasta oznacza „miejsce służące do budowy okrętów”. Zgodnie z legendą znajdowało się tu miejsce budowy floty, dzięki której Heraklidzi przeprawili się na Peloponez.

Odwiedziliśmy też słynne Delfy, w starożytności miejsce pielgrzymek  ludzi chcących poznać swoje przyszłe losy.  Na krótkie wycieczki udaliśmy się także do urokliwych miejscowości: Galaxidi, Amfisa i Nafpaktos. Był też czas też na kąpiele słoneczne i wodne w hotelowym basenie, a nawet znaleźli się śmiałkowie, którzy weszli do morza, które było dość chłodne o tej porze.

Wyjazd podsumowaliśmy na spotkaniu ostatniego dnia, w czasie którego otrzymaliśmy certyfikaty uczestnictwa w projekcie "Mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej" ERASMUS+. W ten sposób nasza grecka przygoda dobiegła końca i wyruszyliśmy w drogę powrotną z Eratini do Siemiatycz przez Macedonię Północną, Serbię, Węgry i Słowację.

Na Akropolu ateńskim:

(Na zdjęciu budynek greckiego parlamentu w Atenach oraz żołnierze pełniących wartę przy grobie Nieznanego Żołnierza.)
----------------------------------------------------
Projekt Erasmus+ o numerze 2023-1-PL01-KA121-SCH-000129435 'Mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej' dofinansowany przez Unię Europejską.